Συνέντευξη με τον Δημήτρη Εϊπίδη - Εξώστης Θητα



14 χρόνια κλείνει φέτος το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Η συγκίνηση σας για την καθιέρωση του θεσμού κάθε χρόνο μεγαλώνει και περισσότερο?

Η συγκίνηση και ο ενθουσιασμός, τροφοδότησαν και μένα και τους ανθρώπους που εργάστηκαν για να γίνει το φεστιβάλ πραγματικότητα - απ’ την πρώτη στιγμή, απ’ το πρώτο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, πριν από 14 χρόνια. Ύστερα από σκληρή δουλειά, πίστη σ’ αυτό που πρεσβεύει η διοργάνωση και φυσικά πολλή αγάπη, το Φεστιβάλ έχει κατοχυρώσει μια θέση στην κορυφή των ευρωπαϊκών φεστιβάλ ντοκιμαντέρ. Θεωρείται ένα από τα τρία καλύτερα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Ευρώπης, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης κι αυτό δεν συνεπάγεται μόνο συγκίνηση και περηφάνια, αλλά και υποχρέωση να ανταποκριθείς στο όνομα που έχεις χτίσει και να μένεις πιστός στην ποιότητα της δουλειάς σου.

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να μεταδώσει το φετινό Φεστιβάλ? Με ποια φιλοσοφία έγινε η επιλογή των ταινιών?

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, στήριζε ανέκαθεν εκείνους τους δημιουργούς που δε διστάζουν να πουν τα πράγματα με το όνομά τους χωρίς αναστολές και οι οποίοι καταθέτουν έργα ολοκληρωμένα από όλες τις απόψεις. Διαθέτουν ύφος, χαρακτήρα, θεματική τόλμη και τη ματιά του δημιουργού. Στοχεύουν σε ένα θέμα, όταν ακόμη βρίσκεται στο στάδιο της ιδέας και το ακολουθούν μέχρι τη στιγμή που θα τους αποκαλύψει τα μυστικά του. Οι κοινωνικές προεκτάσεις και η βαθύτερη σχέση του ανθρώπου με οτιδήποτε τον περιβάλλει, ήταν και παραμένει στο επίκεντρο των ντοκιμαντέρ που προβάλλονται στο φεστιβάλ. Ειδικότερα φέτος, σε μια κρίσιμη συγκυρία, η ευαισθητοποίηση των δημιουργών είναι ακόμη εντονότερη, το αισθητήριό τους πιο οξυμένο και κατ’ επέκταση τα έργα τους πιο διεισδυτικά.

Υπάρχει κάποιο απραγματοποίητο όνειρο σας σχετικά με την διοργάνωση και ποιο είναι αυτό?

Υπάρχουν δεκάδες ιδέες. Και γεννιούνται άλλες τόσες, κάθε μέρα που περνά. Ιδέες που θα βοηθήσουν το φεστιβάλ να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο, που θα το κάνουν πιο ανταγωνιστικό. Και στα πλαίσια που είναι εφικτό, αυτές οι ιδέες, δεν μένουν απραγματοποίητες. Τις κάνουμε πράξη, χρόνο με το χρόνο. Όπως για παράδειγμα το live streaming, μέσα απ’ το οποίο επιλεγμένες ταινίες, προβάλλονται ταυτόχρονα με τη Θεσσαλονίκη, σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και στην Κύπρο. Είναι πρωτοποριακό το εγχείρημα, ακόμη και για τα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ. Φέτος εισάγουμε για πρώτη φορά και μια σειρά διαλέξεων με σημαντικούς ανθρώπους του οπτικοακουστικού χώρου που θα λειτουργήσουν σαν ένας χρήσιμος πρακτικός οδηγός για τους έλληνες ντοκιμαντερίστες. Ιδιαίτερα σημαντική δράση αποτελούν οι προβολές σε καταστήματα κράτησης, μέσα απ’ τις οποίες τα μηνύματα μεταφέρονται σε ένα κοινό που τα έχει ανάγκη περισσότερο απ’ τον καθένα. Οι ιδέες δεν παύουν και όσο περνά απ’ το χέρι μας, θα τις υλοποιούμε και θα τις μοιραζόμαστε με το κοινό, με στόχο να αυξάνεται η εμβέλεια της διοργάνωσης, διεθνώς.


Υπάρχει κάποια στόχευση για την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τα επόμενα χρόνια?

Όπως η πραγματικότητα αναπροσαρμόζεται μέρα με τη μέρα, έτσι αναδιαμορφώνεται και το καλλιτεχνικό τοπίο. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχεις διαρκώς ανοιχτές κεραίες, να αφουγκράζεσαι τις αλλαγές στη γέννησή τους και να αντιλαμβάνεσαι τις τάσεις, πριν αυτές πάρουν μορφή. Πλάι λοιπόν στους βασικούς στόχους, όπως την ανάδειξη νέων ανεξάρτητων δημιουργών, την προβολή κινηματογραφιών άγνωστων στη χώρα μας, την ενίσχυση του ελληνικού κινηματογράφου, γεννιούνται νέες ανάγκες που πηγάζουν απ’ το ίδιο το κινηματογραφικό τοπίο. Αυτό που χρειάζεται είναι να αντιληφθούν και οι τοπικοί φορείς τη μοναδικότητα του φεστιβάλ και τη σημασία που έχει για τη φήμη της πόλης διεθνώς. Μας επισκέπτονται δημοσιογράφοι από όλο τον κόσμο, οι οποίοι μεταφέρουν μετά στο εξωτερικό την καλύτερη εικόνα για την Ελλάδα, τον τρόπο που ζούμε, την κουλτούρα μας. Θέλουμε αυτό το συναίσθημα να επεκταθεί και σε τοπικό επίπεδο, ώστε το έργο μας να γίνει πιο εύκολο.

Θα θέλατε να μας δώσετε κάποιες διευκρίνησεις σχετικά με την Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης και την λειτουργία του Μουσείου Κινηματογράφου? Τελικά ποια θα είναι η στόχευση, η δομή και λειτουργία τους?

Στα σχέδιά μας είναι η δημιουργία μιας Ταινιοθήκης, που δεν θα υπάρχει μόνο για λόγους εντυπωσιασμού, αλλά που θα επιτελεί ουσιαστικά το έργο μιας ταινιοθήκης. Θα λειτουργεί με επιλεγμένο πρόγραμμα ταινιών, θα διαθέτει εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα, θα φέρνει το κοινό πιο κοντά στην πυρήνα του κινηματογράφου: Στους μεγάλους δημιουργούς, στους πρωτοπόρους του σινεμά, αλλά και στους νέους σκηνοθέτες που το οδηγούν στην επόμενη μέρα. Η ίδρυση της Ταινιοθήκης θα είναι η προσφορά του φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη για την επέτειο των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της πόλης. Όσο για το Μουσείο Κινηματογράφου, επιθυμία μας είναι να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο μέσα από δράσεις σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και να επικεντρωθεί στην υποστήριξη της μελέτης της κινηματογραφικής τέχνης. Μάλιστα στόχος είναι στο Μουσείο Κινηματογράφου, να εδρεύει και η βιβλιοθήκη της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης.

Έχοντας ήδη μια σχέση με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου που κλείνει 2 δεκαετίες θετικής και δημιουργικής παρουσίας, υπάρχει κάτι που να σας κάνει να μετανοιώνετε για κάτι ή είστε ικανοποιήμενος από αυτή την διαδρομή?

Καθώς βρισκόμαστε στην παραμονή του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, μου είναι πραγματικά δύσκολο να μπω σε διαδικασία απολογισμού. Κάθε διοργάνωση είναι ένα καινούργιο στοίχημα και όπως ανοίγεται μπροστά μας ένα 14ο στοίχημα, θα ήταν σχεδόν άδικο να επικεντρωθώ στο παρελθόν. Προτιμώ να στοχεύω σ’ αυτό που έρχεται, στο νέο και το δημιουργικό.  

*Δημοσιεύτηκε στον Εξώστη στις 8 Μαρτίου 2012. 
**Photo Copyright by Motionteam 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)

ΟΙ 100 ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΝΙΚΑ

ΑΡΜΑΝΤ ΑΜΑΡ - Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ