OSCAR 2010 : ΟΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ (ΣΕΝΑΡΙΑ)
Οι πιο ισσοροπημένες κατηγορίες των Όσκαρ είναι συνήθως τα σενάρια. Κι αυτό γιατί θα βρεις σίγουρα μερικές από τις καλύτερες ιστορίες της χρονιάς.
Στα διασκευασμένα σενάρια οι ιστορίες βασίζονται την έμπνευση κάποιου άλλου. Θεατρικό, λογοτεχνικό ή δημοσιογραφικό έργο τα φετινά διασκευασμένα σενάρια. Έτσι έχουμε το επιστημονικής φαντασίας District 9, το στυλάτο με τον αέρα των 60ς Μια κάποια Εκπαίδευση (ο σεναριογράφος Νικ Χορνμπι είναι γνωστός και από το High Fidelity), το επίσης βρετανικό In the Loop και τα δύο φαβορί της κατηγορίας η Μονάκριβη και το Ραντεβού στον Αέρα.
Βασιμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Σάφαϊρ το σενάριο του Τζέφρι Φλέτσερ μας μεταφέρει στην Αμερική της εποχής Ρήγκαν με βασική ηρωίδα μια έφηβη που βιώνει την ενδοοικογενειακή βία και τις ανισότητες της εποχής με βασικό όπλο την ελπίδα. Δεν είναι ο πρώτος Αφροαμερικάνος που προτείνεται στην κατηγορία (έχουμε τον Σπαικ Λι, τον Τζον Σίγκλετον και άλλα ενδιαφέροντα παραδείγματα επίσης) όμως το περιοδικό Variety τον κατατάσει για το 2010 στους 10 σεναριογράφους που αξίζει να προσέξουμε. Με αυτή τη λογική το ένα από τα δύο φαβορί είναι το σενάριο του για την Μονάκριβη.
Το δεύτερο φαβορί και μάλλον το επικρατέστερο για το Όσκαρ είναι το σενάριο των Τζεισον Ραιτμαν και Σελντον Τέρνερ για το Ραντεβού στον Αέρα. Από τη μια έχουμε έναν πολυτάλαντο σκηνοθέτη και σεναριογράφο που μέσα σε μια πενταετία μας έχει δώσει απτά δείγματα των ικανοτήτων του. Στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του μάλιστα είχε διασκεύασει σεναριακά με απίστευτο σαρκασμό το βιβλίο του Κρις Μπάκλει Σας ευχαριστούμε που καπνίζετε. Και στο ραντεβού αυτός ο σαρκασμός για την δύσκολη λόγω οικονομικής κρίσης εποχή δεν λείπει. ¨Οπως δεν λείπουν και οι καλά κρυμένες ευαισθησίες του βασικού ήρωα, του Ραιαν Μπιγκχαμ. Και ο συνεργάτης του Σέλντον Τέρνερ νέος και πολλά υποσχόμενος στο χώρο και αυτό είναι κάτι που η Ακαδημία το λατρεύει καθώς θέλει πάντα να ποντάρει σε νέους σεναριογράφους.
Στα πρωτοτυπα σενάρια ποντάρω στον Κουέντιν Ταραντίνο. Οι Άδωξοι Μπάστερδοι είναι ένα οργιαστικό σενάριο με κινηματογραφικούς χυμούς και αρκετή δράση.Για τον σεναριογράφο και σκηνοθέτη της ταινίας δεν είναι η πρώτη φορά που προτείνεται στην κατηγορία. Άλλστε το 1994 το Pulp Fiction του είχε δώσει το μοναδικό Όσκαρ μέχρι στιγμής. Πιθανόν από την Κυριακή θα τα κάνει δύο.
Στα αουτσάιντερ υπολογίζω τα Ψηλά στον Ουρανό και Hurt Locker. Αν η ταινία της Μπίγκελοου πάρει φόρα ίσως πάρει από σπόντα και αυτό το Όσκαρ. Δεν το νομίζω και δεν το ελπίζω όμως.
Οι ταινίες της Πιξαρ και της Ντίσνει πάντα είχαν εδώ μια θέση. Έτσι το Ψηλά στον Ουρανό με την τρυφερότητα και την ευαισθησία που διαθέτει υπολογίζεται αρκετά. Οι σεναριογράφοι του άλλωστε έχουν σκηνοθετήσει από κοινού την ταινία και επιπλέον με το έργο τους τα τελευταία χρόνια έχουν ανανεώσει το είδος σε ότι αφορά το animation. Ο Μπομπ Πέτερσον έχει ξαναπροταθεί για το Ψάχνοντας το Νέμο και ο Πιτ Ντοκτερ έχει ξαναπροταθεί για τα Toy Story, Monsters Inc, Wall-E. Όσο για τον τρίτο της παρέας τον Τόμας Μακ Κάρθι είναι η πρώτη του φορά στα Όσκαρ και ασχολείται κυρίως με την υποκριτική. Το Ψηλά στον Ουρανό πάντως υπολογίζεται σε αρκετές κατηγορίες και είναι σίγουρο φαβορί σε τουλάχιστον δύο απο αυτές. Η δυναμική του είναι αρκετά μεγάλη αν σκεφτεί κανείς ότι βρίσκεται στην 10αδα των καλύτερων ταινιών (κάτι που είχε να συμβεί σε καρτούν από το 1993).
Σχόλια