ΤΑΔΕ ΕΦΗ ΣΤΑΝΛΕΙ ΚΙΟΥΜΠΡΙΚ (ΚΑΙ ΑΡΘΟΥΡ ΚΛΑΡΚ)!
2001 : Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΟΣ και 10 ΜΙΚΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΣΕ ΚΑΝΟΥΝ ΝΑ (ΞΑΝΑ)ΔΕΙΣ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ
- Όταν κάποτε ο Άρθουρ Κλαρκ ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους πως θα ήθελε να τον θυμούνται, η πολυσχιδής αυτή προσωπικότητα είπε ότι από όλες του τις δραστηριότητες για ένα μόνο πράγμα θα ήθελε να τον θυμούνται: το συγγραφικό του έργο. Ο Κλαρκ είχε γράψει πάνω από 100 βιβλία. Από τα πιο σημαντικά έργα του όμως έμελλε να είναι η ΟΔΥΣΣΕΙΑ
- Αν υπάρχει μια ταινία, που χαρακτηρίζει ιδανικά την λειτουργία της σχέσης κλασσική μουσική και κινηματογράφος είναι σίγουρα το 2001. Με Στράους, Κατσατουριάν και Λιγκέτι ως πρωταγωνιστές του σκορ
- Το φθινόπωρο του 1967 ο Κιούμπρικ προτείνει στον σπουδαίο μουσικοσυνθέτη Άλεξ Νορθ να γράψει την μουσική της ταινίας. Στο παρελθόν είχαν ξανασυνεργαστεί με επιτυχία στον ΣΠΑΡΤΑΚΟ (ο Νόρθ είχε κερδίσει για εκείνη την μουσική του μια - από τις συνολικά 15 χαμένες- υποψηφιότητα Όσκαρ)
- Για να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα ο Κιούμπρικ "πίεσε" τον Νορθ σε τέτοιο βαθμό ωστε ο μουσικός δούλευε επί αρκετές εβδομάδες αδιάκοπα. Αυπνος και καταταλαιπωρημένος ο Νορθ πήγε στην τελική ηχογράφηση με ασθενοφόρο!
- Φανταστείτε το μέγεθος της απογοήτευσης του όταν διαπίστωσε στην πρεμιέρα της ταινίας ότι δεν υπήρχε ούτε μισή νότα δικής του μουσικής αφού ο Κιούμπρικ απλούστατα έκρινε ότι οι κλασσικές μελωδίες που είχε βάλει πρόχειρα στο μονταζ του βγήκαν καλύτερες ως δέσιμο εικόνας και ήχου!
- Το σάουντρακ του Νορθ για χρόνια αποτελούσε έναν "αστικό μύθο" για τους συλλέκτες κινηματογραφικής μουσικής. Μόνο όσοι ήταν παρόντες στην ηχογράφηση της τον χειμώνα του 67 - 68 στο Λονδίνο ήξεραν τι είχε κάνει ο Νορθ και τι είχε δώσει σαν οδηγίες ο Κιούμπρικ. Ώσπου το 1993 (25 χρόνια μετά) ο φίλος και σπουδαίος συνάδελφος του Νορθ, Τζέρι Γκολντσμιθ θα ηχογραφήσει και θα κυκλοφορήσει σε cd αυτό το σάουντρακ
- Τον Απρίλιο του 1968 η ταινία κάνει πρεμιέρα στην Αμερική. "Μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει τι στο διάολο ήθελε να πει ο σκηνοθέτης σε αυτή την ταινία?" Η πρώτη αντίδραση του σταρ Ροκ Χάτσον βγαίνοντας από την αίθουσα της πρεμιέρας ειναι ενδεικτική του γενικότερου κλίματος υποδοχής της ταινίας
- Μαζί με το ΣΟΛΑΡΙΣ του Ταρκόφσκι (βασισμένο και εκείνο σε βιβλίο αλλά του Στ. Λεμ) θεωρούνται ότι μιλάνε για έναν κύκλο θεμάτων που έχουν να κάνουν με την τρίπτυχο άνθρωπος - σύμπαν - τεχνολογική πρόοδος
- Ένα χρόνο μετά την προβολή του 2001 η Γη ήταν καθηλωμένη στις τηλεοπτικές οθόνες της παρακολουθώντας "ένα μικρό βήμα για τον άνθρωπο και ταυτόχρονα ένα μεγάλο βήμα για την ανθρωπότητα" που έκανε ο Ν. Άρμστρογκ στην Σελήνη. Ήταν μια νέα θαυμαστή εν πολλοίς νέα εποχή και ο Αρθουρ Κλαρκ ανήκε σε όσους την προανήγγειλαν.
- Η Οδύσσεια αποτέλεσε την βάση για να γυριστούν αργότερα ταινίες όπως «Ο Πόλεμος των άστρων» και οι «Στενές επαφές τρίτου τύπου»
Σχόλια