MY NAME IS BOND, JAMES BOND...
Σήμερα λοιπόν θα ασχοληθούμε μαζί του κάνοντας ένα αρκετά κεφάτο "πάρτι" με μουσική και τραγούδια που σίγουρα όλοι αν και κινηματογραφικά λίγο πολύ τα ξέρετε και ίσως να έχετε αγαπήσει κιόλας. Δεν θα σας πω περισσότερα γιατί σήμερα βρίσκομαι σε ειδική αποστολή με τον συνεργάτη μου της ΜΙ-6, τον μυστικό πράκτορα Τζεημς Μποντ.
ΜΟΥΣΙΚΗ – A) JAMES BOND THEME (μουσική: Μοντυ Νορμαν) 01.47
B) YOU KNOW MY NAME (ερμηνεία: CHRIS CORNELL των Soundgarden / μουσική – στίχοι David Arnold για την νέα ταινία CASINO ROYALE - 2006)
Να ζει ο Μποντ ή να μη ζει? Αυτό ήταν κοντολογίς το μέγα ερώτημα που απασχόλησε την κινηματογραφική κοινότητα την άνοιξη που μας πέρασε όταν έγινε γνωστό ότι ο Ντανιελ Γκρεγκ είναι το νέο πρόσωπο του πολυμήχανου υπερκατάσκοπου, που 40 χρόνια τώρα κρατάει ασφαλή τον κόσμο από το κακό. 40 χρόνια και ακόμα να βγει στην σύνταξη ο Μποντ? Οι κοινοί θνητοί μπορεί να κουράζονται και να τα παρατάνε κάποια στιγμή αλλά ο Τζέημς ποτέ.
Ο δημοφιλής πράκτορας γεννήθηκε το 1952. ο Ιαν Φλεμινγκ κατόρθωσε να ενώσει τα αληθινά κομμάτια του χαρακτήρα σε ένα παζλ για ένα και μόνο πρόσωπο σε μια στιγμή έμπνευσης ενώ παραθέριζε στην εξωτική Τζαμάικα. Λίγα χρόνια αργότερα ο Μποντ θα εμφανιστεί σε μια τηλεσειρά στο αμερικάνικο δίκτυο NBC. Η μεγάλη επιτυχία όμως θα έρθει μέσα από τον κινηματογράφο στις αρχές της δεκαετίας του ’60 με τον Δρ Νο.
ΜΟΥΣΙΚΗ – 007 (JOHN BARRY)
Ας δούμε όμως και τα πολλά πρόσωπα του χαρισματικού 007 πίσω και μπροστά από την κάμερα. Υπεύθυνος για την μεγάλη επιτυχία των ταινιών είναι ο παραγωγός Αλμπερτ Μπροκολι και οι στενοί συνεργάτες του που πίστεψαν ότι ο ήρωας του Ιαν Φλεμινγκ θα μπορούσε να συγκινήσει το κοινό στις αίθουσες.
Εννέα σκηνοθέτες έχουν ασχοληθεί με τις ιστορίες του Μποντ μεταξύ τους ο Τερενς Γιανγκ, ο Τζον Γκλεν, ο Λι ταμαχορι και ο Μαρτιν Καμπελ. Διεκπεραιωτές ενός οράματος που υπερασπίσθηκαν ο καθένας με το δικό του στιλ.
Έξι ηθοποιοί έχουν αναλάβει να κάνουν αλήθεια μπροστά στον φακό τα κατορθώματα του δαιμόνιου πράκτορα. Η αρχή έγινε με τον Σων Κόνερι, που αποτελεί τον ιδανικότερο Μποντ ενώ τη σκυτάλη πήραν διαδοχικά ο Ρότζερ Μουρ και ο Πιρς Μπροσναν (πετυχημένοι Μποντ επίσης και με διάρκεια θητείας) ενώ μάλλον ατυχείς ήταν οι επιλογές του Τιμοθυ Ντάλτον (2 ταινίες) και του Τζορτζ Λαζενμπι (μια ταινία όλη και όλη). Ο Ντάνιελ Γκρεγκ συμπληρώνει την ομάδα με το Καζίνο Ρουαγιάλ και την επόμενη ταινία Μποντ που τα γυρίσματα της αρχίζουν πολύ σύντομα.
ΜΟΥΣΙΚΗ – A) ON HER MAJESTY’S SECRET SERVICE 02.35 (η μοναδική ταινία που ο Μποντ καταρρακώνεται από μια γυναίκα, την μοναδική σύζυγο του που θα χαθεί άδικα - 1969 με τον George Lazenby να δέχεται τις εξοντωτικές κρίσεις των παραγωγών της ταινίας για την επιπόλαια συμπεριφορά του στα γυρίσματα, του Τύπου για την ερμηνεία του και των θεατών για την συνολική εμφάνιση του αλλά τον John Barry σε μεγάλα κέφια με αυτό το σάουντρακ)
B) WE HAVE ALL THE TIME IN THE WORLD 03.15 (μουσική Τζον Μπαρυ , στίχοι Χαλ ντειβις, το τελευταίο τραγούδι που ηχογράφησε ο LOUIS ARMSTRONG – αργότερα διασκευάστηκε από Ιγκυ Ποπ)
Καμία ιστορία του Μποντ δεν θα είχε τόσο ενδιαφέρον αν δεν υπήρχαν οι κακοί και πολύ περισσότερο τα κορίτσια του Μποντ. Όλες οι φυλές του κόσμου ανεξάρτητα από καταγωγή, χρώμα δέρματος, θρησκεία χωράνε στο κρεβάτι του καλού πράκτορα. Κορίτσια όπως η Ούρσουλα Άντρες (η πρώτη διδάξασα του ειδους), η Τέρι Χάτσερ, η Κιμ Μπασιγκερ και η Χάλε Μπέρι (τα μοναδικά 2 κορίτσια του Μποντ που γνώρισαν και τον θείο Όσκαρ της Ακαδημίας), η Γκρέις Τζοούνς, η Σοφί Μαρσώ και τόσες άλλες. Ότι και να λέμε βέβαια η ουσία είναι μια. Ο Τζεήμς ξέρει πώς να γοητεύει τα πλήθη των γυναικών …
ΜΟΥΣΙΚΗ – LIVE AND LET DIE – PAUL MAC CARTNEY AND THE WINGS 03.14 (το πρώτο τραγούδι - Μποντ υποψήφιο για Όσκαρ τραγουδιού 1973 - η πρώτη ταινία του Ροτζερ Μουρ)
Αν τα κορίτσια είναι το πιπέρι στη ζωή του Μποντ τότε σίγουρα οι κακοί είναι το αλάτι της ζωής για τον 007. χωρίς αυτούς καμία δεν θα τον θαύμαζε εξάλλου και εκείνος θα βρισκόταν στο ταμείο ανεργίας.
Ο Δρ Νο, ο Χρυσοδάκτυλος, ο Μπλόφελντ, ο Σκαραμάγκα, ο Αριστοτέλης Κριστάτος, ο Μάξ Ζόριν, ο Έλλιοτ Κάρβερ είναι μερικοί από τους δύσμοιρους κακούς που ο τζέημς έστειλε σπίτι αδιάβαστους.
Σε αντίθεση με τα Μποντ Γκερλς οι κακοί των ταινιών Μποντ είναι δοκιμασμένοι ηθοποιοί, αναγνωρίσιμοι για την καλλιτεχνική τους δράση και με φάτσα που... να εμπνέει το κακό. Ηθοποιοί όπως ο δικός μας Τέλι Σαβάλας, ο κρίστοφερ Λι, ο Στήβεν Μπερκοφ, ο κριστοφερ Γουωκεν, ο όρσον Ουελς, ο τζόναθαν Πραις δοκιμάστηκαν και πέτυχαν μεν στο ρόλο τους, απέτυχαν όμως στο να εξοντώσουν τον κόσμο και τον Μποντ.
Μοχθηροί, σατανικοί, αδίστακτοι, υπερφιλόδοξοι, αμετανόητοι, αριβίστες, επενδύουν στο ψυχροπολεμικό κλίμα της εποχής. Θέλουν τον κόσμο και τον θέλουν τώρα με κάθε τρόπο και χωρίς να σκεφτούν το κόστος των πράξεων τους. Και εκεί που το όνειρο πάει να γίνει πράξη εμφανίζεται μπροστά τους ο Τζεήμς Μποντ και τα διαλύει όλα…
ΜΟΥΣΙΚΗ – Α) GOLDFINGER (1964 - μουσική : JOHN BARRY – ερμηνεία : SHIRLEY BASSEY)
B) GOLDENEYE (1994 - BONO KAI EDGE υπογράφουν το τραγούδι με ερμηνεύτρια την TINA TURNER, εδώ η πρώτη εμφάνιση του Πιρς Μρόσναν ως Μποντ)
Μιλάμε για τον πολυμήχανο τζέημς Μποντ αλλά σίγουρα δεν θα άξιζε να ασχοληθούμε μαζί του αν δεν υπήρχε ενδιαφέρουσα μουσική και τραγούδια. Ουδείς νομίζω δεν διανοείται ταινία χωρίς το βασικό θέμα του τζέημς Μποντ. Μια χαρακτηριστική μελωδία του ΜονΙ Νορμαν γεμάτη στυλ και μυστήριο που χαρακτηρίζει τον ήρωα κάθε φορά. Έχει γνωρίσει πλήθος διασκευών φυσικά από μουσικούς και ντι τζει όπως ο Μομπι, ο Πολ Οκενφολντ κ.α. αλλά η κλασσική μελωδία του Μοντι Νορμαν παραμένει αναλλοίωτη και αγαπητή στους φαν του 007.
ο μουσικός που έχει ντύσει μουσικά περισσότερο από κάθε άλλον τις περιπέτειες του βρετανού πράκτορα είναι ο Τζον Μπάρι. Έχει στο ενεργητικό του πλήθος κινηματογραφικών μουσικών ανάμεσα τους για ταινίες όπως το «Χορεύοντας για τους Λύκους», «Γεννημένη Ελεύθερη», «Πέρα από την Αφρική» και 140 ακόμα μουσικές. Έχει τιμηθεί 5 φορές με Όσκαρ μουσικής αλλά καμία από αυτές δεν ήταν για ταινία Τζεημς Μποντ.
Γράφοντας πάντως τη μουσική στις 11 από τις 22 συνολικά ταινίες έχει σφραγίσει τον Τζέημς Μποντ και τις περιπέτειες του. Άλλοτε τζαζ και μπλουζ, άλλοτε με κλασική ορχήστρα, άλλοτε κάνοντας χρήση του ηχοχρώματος της περιοχής όπου διαδραματίζεται η ταινία ο Μπάρυ ζωγραφίζει με τις νότες του το φλερτ και τον έρωτα, την περιπέτεια και τη αγωνία, την ταυτότητα των ταξιδιών των ηρώων του Φλεμιγκ.
ΜΟΥΣΙΚΗ – YOU ONLY LIVE TWICE (1967 - του JOHN BARRY, με Σων Κόνερι, το τελευταίο βιβλίο που εξέδωσε ο Φλεμινγκ)
Εκτός από τον Μπαρι και άλλοι συνθέτες έχουν δουλέψει πάνω σε αυτές τις περιπέτειες του τζεημς Μποντ. Συνθέτες όπως ο Τζορτζ Μάρτιν, ο Μπιλ Κοντι, ο Μαικλ Κέιμεν, ο Μαρβιν Χαμλις, και ο μοναδικός μη αγγλοσάξων Ερικ Σερά. Ο Μπιλ Κόντι και ο Μαρβιν Χαμλις είναι παραδόξως και οι μοναδικοί μουσικοσυνθέτες που έχουν δει την συγκεκριμένη δουλειά τους να φτάνει μέχρι τα Όσκαρ, αν και οι περιπετειώδεις ιστορίες του Ιάν φλεμινγκ προσφέρονται για μουσική επένδυση.
Ο τωρινός συνθέτης ταινιών Μποντ ακούει στο όνομα Ντειβιντ Αρνολντ. Βρετανός και αυτός ειδικεύεται στη σύνθεση μουσικής για ταινίες φαντασίας, περιπέτειας και μυστηρίου. Έχει γράψει τη μουσική στις 3 τελευταίες (Tomorrw never dies, The World is not enough, Die another day) και τώρα έχει κιόλας φτάσει στο 4ο μουσικό σκορ για την νέα ταινία που βγαίνει σύντομα στις αίθουσες, το καζίνο Ρουαγιαλ.
ΜΟΥΣΙΚΗ – THE WORLD IS NOT ENOUGH (1999 / DAVID ARNOLD – GARBAGE , ίζουν : Πιρς Μπροσναν, Σοφί μαρσό, Ντενιζ Ριτσαρτς)
Βέβαια δεν υπάρχει πανηγύρι στην ιστορία που δεν έχει τα δικά του τραγούδια. Αυτό ισχύει και για τις ταινίες του 007. τραγούδια που ακούγονται στο ζενερικ στην αρχή ή στο τέλος της ταινίας και χαρακτηρίζουν την δράση και τον πρωταγωνιστή της ταινίας. Ομολογουμένως οι ταινίες αυτές είναι σαν τα καρτούν της Ντισνει. Δίνουν αρκετές αφορμές για έμπνευση στους μουσικούς και μας χαρίζουν μελωδίες που έχουν μείνει αναλλοίωτες.
Ερμηνευτικά τα τραγούδια φανερώνουν πλήθος ήχων. Από ροκ σε τζαζ, και από γλυκερές μπαλάντες σε ποπ και από εκεί πάλι αλτερνατιβ ήχους, ντίσκο, νιου ειτζ και πάει λέγοντας. Και κάθε δεκαετία έχει τους δικούς της μουσικούς αστέρες που θα περάσουν και τις ταινίες του Τζέημς Μποντ για να του δανείσουν λίγη από την λάμψη τους. Τη δεκαετία του ’60 αυτοί θα είναι οι Σιρλει Μπασει, ο Τομ τζοουνς και η νανσι Σινάτρα. Τα 70 ο Πολ μακ Καρνει και η λούλου, το 80 οι ντουραν ντουραν και οι α – χα, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν φιλοξενηθεί η τίνα ταρνερ, οι Γκαρμπατζ, η Σεριλ κροου και η μαντόνα.
ΜΟΥΣΙΚΗ – A VIEW TO A KILL (1986 – Από τους Ντουραν Ντουρνα και τον ΤΖον Μπαρυ που γράφουν ένα υπέροχο κομμάτι, το μοναδικό τραγούδι Μποντ που έφτασε στο Νο1 στις ΗΠΑ, υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα, το βιντεοκλιπ είναι γυρισμένο στο Παρίσι, η ταινία αποτελεί την τελευταία εμφάνιση του Ροτζερ Μουρ ως Μποντ)
Η επιτυχία του Τζεημς Μποντ είναι τόσο μεγάλη ώστε να οδηγήσει στη δημιουργία ενός ρεύματος παρωδίας και σάτιρας των κατορθωμάτων του βρετανού πράκτορα. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα παρωδίας είναι χωρίς αμφιβολία ο Ωστιν Πάουερς με τον κωμικό Μαικ Μάγιερς στον ρόλο αυτό και πλήθος χαρακτήρων από τις ταινίες Μποντ να παρελαύνουν παραλλαγμένοι προκαλώντας αβίαστα το γέλιο. Και στην Ελλάδα βέβαια έχουμε ένα τέτοιο απολαυστικό δείγμα με τον Θάναση Βέγγο να επιδίδεται σε γκάφες άνευ προηγουμένου ως μυστικός πράκτωρ Θου-Βου 000.
ΜΟΥΣΙΚΗ – ΘΟΥ – ΒΟΥ
ΜADONNA – BEAUTIFUL STRANGER (Austin Powers)
MOBY – JAMES BOND THEME REMIX 1997
Σημείωση : Σύμφωνα με τις κριτικές των Βρετανών δημοσιογράφων ο Ντανιελ Γκρεγκ κερδίζει θριαμβευτικά το στοίχημα με τον Τζειμς Μποντ και την μέχρι τώρα κινηματογραφική ιστορία του. Το Casino Royale βγαίνει σε δύο εβδομάδες στις αίθουσες...
Σχόλια