130 ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΤΟ DIGI 2009 (ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ)
Αριθμός ρεκορ ο φετινός των συμμετοχών στο Φεστιβάλ ψηφιακών ταινιών μικρού μήκους στην Δράμα τον ερχόμενο Σεπτέμβρη. Με δεδομένο τις μετρημένες συμμετοχές στο κανονικό διαγωνιστικό κομμάτι προφανώς φέτος μεγάλο κομμάτι του κέντρου βάρους του προγράμματος πέφτει στις προβολές των ψηφιακών ταινιών
Η τριμελής προκριματική επιτροπή αφού είδε τις 130 κατατεθημένες ταινίες έβγαλε την τελική της σούμα που περιλαμβάνει 46 συμμετοχές συνολικά.
Αυτό προφανώς σημαίνει πως εκεί στην Δράμα, όπως και στην Θεσσαλονίκη θα πρέπει να δώσουν έμφαση στο ψηφιακό κομμάτι που πλέον όσοι ενδιαφέρονται να κάνουν κάτι κινηματογραφικό στην Ελλάδα το υπολογίζουν ως μέσο έκφρασης. Άρα? Άρα έχουν δίκιο όσοι φωνάζουν πως επιβαλλέται να σταματήσει αυτή η γκετοποίηση των ψηφιακών ταινιών.
Δείτε την επιτροπή και τις ταινίες που περιλαμβάνονται στο φετινό Digi 2009 (αρχείο pdf)
Σχόλια
Όχι απλά "γκετο-ποιούν" τις ψηφιακές ταινίες, μην επιτρέποντας από φέτος
να συμμετέχουν σε αυτές σπουδαστές
("να πάνε στο σπουδαστικό-ΦΙΛΜ"),
αλλά βασικά παίρνουν:
1)όσες ψηφιακές τις έχουν κάνει Επώνυμοι, ώστε να μπουν στα Δελτία Τύπου και στα 3λεπτα τηλεοπτικά αφιερώματα (ανεξάρτητα από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα)και
2)όσες είναι "πρωτότυπες" δηλ έχουν τόση βιντείλα (...) που δεν απειλούν τον "παραδοσιακό ελληνικό
κινηματογράφο" γιατί κανείς δεν μπορεί να τις μπερδέψει με φιλμ!!!
Αρνούνται να δουν ότι πλέον ακόμα και το Χόλλυγουντ (Σόντερμπεργκ, Κόπολα, Πρόγιας, Μαν, Λούκας κ.ά.) έχουν στραφεί στην ψηφιακά κινηματογράφηση.
Αλλά αλλιώς πώς θα δουλέψουν τα 2-3 εργαστήρια που κάνουν τράνσφερ στην Ελλάδα...
Είναι αλήθεια πως το digi της Δράμας παρ' ότι θεωρείται μια έξυπνη και μοντέρνα ιδέα, που απηχεί το παρόν και το μέλλον του κινηματογράφου (νέα μέσα και τεχνολογίες) δεν έχει προσεχθεί ιδιαίτερα από την διοργάνωση.
Έχοντας προσωπική αντίληψη της ιστορίας θεωρώ πως θα έπρεπε να γίνουν βήματα που θα δώσουν ώθηση σε αυτή την ιστορία.
Και φέτος λοιπόν θα δούμε ένα γκέτο, το Ωδείο, μακριά από την κεντρική αίθουσα προβολών. Λες και δεν θα μπορούσε να υπάρξει πρόγραμμα ψηφιακών προβολών εκεί.
Δεν ξέρω πόσο επώνυμοι είναι οι μικρομηκάδες γενικώς. Δεν μπορώ να καταλάβω τι εννοείς σε αυτό το σημείο.
Σε γενικές γραμμές δέχομαι κάποια από τα επιχειρήματα σου αλλά όχι όλα. Πόσο επώνυμοι π.χ. είναι οι μικρομηκάδες που επιλέχθηκαν άραγε?
Πολύ ενδιαφέροντα τα όσα λες αλλά νομίζω πως θα έχουν μεγαλύτερη εγκυρότητα αν δεν περιοριζόσουν στην ανωνυμία αυτή
Όταν λέω επώνυμοι εννοώ ηθοποιοί, τραγουδιστές κτλ (δες 3 περιπτώσεις στο περσινό πρόγραμμα του digi 2008) που τους κάπνισε να κάνουν ταινία, και οποίοι
παιχτηκαν γιατί απλούστατα είναι τα "ονόματα" που χρειάζεται το φεστιβάλ,
αυτοί που θα γίνουν τίτλοι στα Δελτία Τύπου. (Γιατί όπως λες οι απλοί μικρομηκάδες είναι ανώνυμοι!)
Παραθέτω και την ανταπόκριση του Δ. Χαρίτου στο περσινό Μοτέρ:
"Απομένει το καινούργιο τμήμα (δεύτερη χρονιά φέτος) με τον τίτλο
«digi2008», για ταινίες που κατασκευάζονται με ψηφιακές μηχανές.
Το μηχανικό μέσο προσδιορίζει στην περίπτωση ετούτη και το είδος,
το οποίο δικαιολογεί και το Τμήμα. Αν αύριο, π.χ., το Φεστιβάλ της
Δράμας καταργήσει την κανονιστική υποχρέωση, οι ταινίες που
προβάλλονται στα διάφορα διαγωνιστικά τμήματα να μην υποβάλ-
λονται στην κοστοβόρα διαδικασία του transfer (οι περισσότερες
απ’ αυτές τις ταινίες γυρίζονται με ψηφιακές, high definition μηχα-
νές), τι θα απέμενε από ταινίες που να δικαιολογεί το ψηφιακό τμή-
μα; Εκτός εάν εκεί «κέρδιζαν» το δικαίωμα συμμετοχής σε «digi»
τμήμα οι ταινίες που διέθεταν τα αισθητικά εκείνα χαρακτηριστικά κι-
νηματογράφησης, αποκλειστική δυνατότητα του και-
νούργιου τεχνολογικού μέσου και όχι, π.χ., η κοροϊδία
με τον τίτλο Τα φανταρίστικα και με υπογραφή Λουκια-
νός Κηλαηδόνης… Χίλιες φορές προτιμότερη η τρισχα-
ριτωμένη ταινία της Θεοφανίας Παπαθωμά. Τηλεοπτι-
κούλι, σύμφωνοι, όχι όμως και YouTube, όπως η προη-
γούμενη. Δηλαδή, η ταινία του δοκιμασμένου ντοκιμα-
ντερίστα Αντώνη Μποσκοΐτη με τον (σιδηροδρομικό) τίτ-
λο: Damo Suzuki, Αυτοσχεδιασμοί για μια φωνή και
μια τηγανιά μπάμιες δε θα προβαλλόταν στα ντοκιμα-
ντέρ αν δεν ήταν 35mm positif;"
Τελοςπαντων, φανταζομαι οτι στη Δραμα θεωρούν εαυτούς πιο "ποιοτικούς" και πιο "υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου" από πχ τις Κάννες που πέρσι έπαιξαν τον Τσε σε ψηφιακή προβολή....
Προσωπικά δεν θεωρώ τιμητικό για την Δράμα το γεγονός ότι ο Κηλαηδόνης ή η Παπαθωμά έφτιαξαν μια συραφή από βιντεάκια του Youtube ή των ανέμπνευστων τηλεσειρών που πρωταγωνιστούν. Τώρα αν η Δράμα πιστεύει κάτι τέτοιο χαλάλι της.
Προσωπικά θεωρώ τιμητικό ότι δύο νέοι ντοκιμαντερίστες ασχολούνται με το bombing (το παράνομο γκραφίτι και την κουλτούρα του χιπ χοπ) ή ότι ο δοκιμασμένος Μποσκοϊτης (μιας που αναφέρθηκε) παίζει με την ψυχεδέλεια μιας εποχής ή ότι ένας τελειόφοιτος του Α.Π.Θ. δοκιμάζει τις ιδέες του και βγάζει κάτι καλό.
Αν κατάλαβα καλά και ο κος Χαρίτος πάνω κάτω τα ίδια λέει στο κομμάτι που παραθέτεις με κάποιες διαφοροποιήσεις (και επιπλέον λέει και το κοινό μυστικό δηλ. ψηφιακή κινηματογράφηση - τρανσφερ - πάμε βραβεία).
Σε κάθε περίπτωση είναι ζήτημα επιλογών και κατεύθυνσης της διεύθυνσης του κάθε φεστιβάλ (μια που κάνεις την - ατυχή - σύγκριση Δράμας και Κανών) ή της γενικότερης κινηματογραφικής πολιτικής που ασκείται στην χώρα μας.
Στην Δράμα πάντως φαίνεται πως είχαν μια καλή ιδέα αλλά φανερώνεται η αμηχανία τους στο πως την στηρίζουν και φυσικά δεν κεφαλοποιούν τα οφέλη τους από την ιστορία αυτή.
Θεωρώ πως κάποια στιγμή οι εξελίξεις θα ξεπεράσουν τους ανθρώπους.
Προσοχή όμως το ψηφιακό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει το παραδοσιακό φιλμ. Είναι απλά ένας νέος εναλλακτικός τρόπος κινηματογράφισης.
Πάντως για την επώνυμη αποψή σου κάνενας δεν πρόκειται να σε καταδικάσει. Το λέω για προφανείς λόγους και εγώ.
Σε κάθε περίπτωση θα δούμε και τις φετινές επιλογές και θα κρίνουμε το αποτέλεσμα. παραείναι όμως εντυπωσιακό πως το διαγωνιστικό κομμάτι είναι τόσο μικρό σε σύγκριση με το digi φέτος