51ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΦΕΤΙΝΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


Αν το επετειακό 50ο ήταν το φεστιβάλ της αμηχανίας λόγω της έλλειψης ελληνικών ταινιών και υποτονική διάθεσης τότε στο 51ο η αμηχανία θα δώσει ρέστα λόγω της οικονομικής κρίσης και των αυστηρών αιματηρών περικοπών, που σίγουρα θα γίνουν ευδιάκριτες τις επόμενες μέρες που θα ξεκινήσει και η γιορτή. Με χαρακτηριστική καθυστέρηση ανακοινώθηκε σήμερα το πλήρες πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης και ενώ για άλλη μια φορά η επίσημη πρώτη έγινε στον φιλόξενο χώρο του Υπουργείου Πολιτισμού, στην Αθήνα. Αυτή άλλωστε είναι μια από τις κακές συνήθειες που ακόμη και τώρα, σε καιρούς κρίσης, δεν λέει να κοπεί. Περιμένουμε βέβαια το προσεχές διάστημα και αφού το κινηματογραφικό νομοσχέδιο ψηφιστεί να δούμε ποιες θα είναι τελικά οι επόμενες θεσμικές κινήσεις του Φεστιβάλ που ξεκάθαρα και φέτος, όπως και πέρυσι, έχει μεταβατικό χαρακτήρα αναμένωντας να ενταχθεί σε αυτή τη νέα εποχή που ήδη ξεκίνησε.



Πάμε τώρα στο ζουμί και στο κυρίως θέμα που αφορά την φετινή διοργάνωση. Είναι σαφές το πνεύμα οικονομίας και οι πρώτες σημαντικές αλλαγές. Το Focus και το Digitalwave μας αφησαν χρόνους. Στην θέση τους μπήκε η αναγεννημένη εκδοχή των Ανοιχτών Οριζόντων. Το ελληνικό πανόραμα φέτος έχει συγχωνέυσει τις ψηφιακές παραγωγές στο πρόγραμμα σε μια ορθή κίνηση αναγνώρισης και ενσωμάτωσης αυτού το γκετοποιημένου κομματιού στο κανονικό πρόγραμμα. Άλλη μια κίνηση ανοίγματος προς την νέα ελληνική παραγωγή (και ουσιαστικά μια κίνηση συμφιλίωσης με την Ομίχλη) είναι η ημερίδα για τις διακρίσεις των ελληνων κινηματογραφιστών στο εξωτερικό. Απομένουν φυσικά διορθωτικές κινήσεις που θα προστατέψουν την σχέση Φεστιβάλ και ελληνικού κινηματογράφου και μένει να τις δούμε στο μελλον (και στο 52ο Φεστιβάλ).

Περίτεχνες χορευτικές φιγούρες σινεφιλ της Θεσσαλονίκης, που πανηγυρίζουν
για την πανελλαδική πρεμιέρα και εκπροσώπηση της Ελλάδας
από το "Άτενμπεργκ" της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη


Η φετινή διοργάνωση παρά τις αιματηρές οικονομίες δείχνει να μην αποθάρρυνε τον Δημ. Είπίδη και την ομάδα του και πραγματικά τολμώ να πω πως το φετινό πρόγραμμα στα παράλληλα κομμάτια του Φεστιβάλ (Μέρες Ανεξαρτησίας, Ανοιχτοί Ορίζοντες, Ματιές στα Βαλκάνια, Πειραματικό Φόρουμ, Νεανική Οθόνη) χωρίς να έχει την γκλαμουριά του παρελθόντος αποτελεί το πληρέστερο πρόγραμμα που έχει γίνει για την Θεσσαλονίκη ποτέ. Υπάρχει πλήθος εξαιρετικών επιλογών, βραβευμένων ταινιών αλλά και ευχάριστων εκπλήξεων που σίγουρα θα κερδίσουν το φεστιβαλικό κοινό της Θεσσαλονίκης.

Το ύφος της διοργάνωσης είναι σαφέστατα μακριά από το περσινό κόκκινο χαλί και το γκλάμουρ. Το φεστιβάλ ξεκάθαρα επενδύει στο νέο, στο καινοτόμο, στο πειραματικό, στο καλλιτεχνικό. Εκεί προφανώς εστιάζει η παρουσία της Σουζάνε Μπίερ, της Ντορότα Κεντζιεζάφσκα, του Απιτσατπόνγκ Βερασεθακούλ, του (μακαρίτη πλέον) Βέρνερ Σρέτερ.

Στις παράλληλες εκδηλώσεις τρεις εικαστικές εκθέσεις και τρεις συναυλίες πλαισιώνουν το πρόγραμμα. Στα μουσικά οι Burger Project και Your hand in mine είναι τα πρόσωπα που ξεχωρίζουν ενώ στα εικαστικά η ένταξη της PhotoBiennalle δείχνει ίσως και έναν μελλοντικό δρόμο συνεργασιών για τους πολιτιστικούς θεσμούς της Θεσσαλονίκης.

Ολοκληρώνοντας την περιδιάβαση στο φετινό πρόγραμμα αφήνω για το τέλος το Διεθνές Διαγωνιστικό, που για άλλη μια φορά δείχνει ο αδύναμος κρίκος. Ψάχνοντας να βρω στοιχεία όμολογώ πως δεν αποκόμισα κάποια θετική εντύπωση. Υπάρχουν βέβαια και εδώ κάποιες καλές ταινίες, όπως το "Άτενμπεργκ"(Ελλάδα) και το "Ζωικό Βασίλειο" (Αυστραλία), έργα που έχουν ήδη διακριθεί σε σπουδαία φεστιβάλ όπως της Βενετίας και του Σάντανς. Ίσως η μέγιστη θετική έκπληξη εδώ να είναι ο ορισμός του Μισέλ Δημόπουλου ως προέδρου της κριτικής επιτροπής, κίνηση - αναγνώριση και ταυτόχρονα απάντηση στην περσινή απρέπεια της προηγούμενης διεύθυνσης να μην τιμήσει τον άνθρωπο που ουσιαστικά αναμόρφωσε και αναγέννησε το φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δίνοντας του διεθνή υπόσταση. Και επειδή μιλήσαμε για κριτική επιτροπή να σημειώσουμε το ψαλίδισμα του αριθμού των μελών από 7 σε 5 πάλι στο ίδιο πλαίσιο οικονομίας και περικοπών. Τα ονοματα των υπόλοιπων μελών της επιτροπής (που μεταξύ μας θυμίζει επιτροπή φεστιβάλ της Μέσης Ανατολής παρά της ΝΑ Ευρώπης- Βαλκανίων): Μοχάμετ Αλ-Νταράτζι(Ιρακ - σκηνοθέτης), Μάρτιν Σβάιγκχοφερ(Αυστρία - δημοσιογράφος και διοργανωτής φεστιβάλ, Μπεχρούζ Χασέιμιαν (Ιράν - παραγωγός), Σκαντάρ Κόπτι (Παλιαστίνη - σκηνοθέτης).

***Το μπλογκ αυτό παρακολουθούσε πάντα το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και οτιδήποτε κινηματογραφικό. Και φέτος λοιπόν θα είμαστε στο Φεστιβάλ και θα μεταδίδουμε κάθε εξέλιξη της διοργάνωσης. Προσωπικά ετοιμάζω και κάποιες μικρές εκπλήξεις για όσους παρακολουθούν το ιστολόγιο αλλά περισσότερα θα πούμε τις επόμενες μέρες και αφού διευθετηθούν όλες οι λεπτομέρειες (ελπίζω να πάνε όλα καλά). Μέχρι τότε φεστιβαλικούς χαιρετισμούς σε όλους!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)

ΟΙ 100 ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΝΙΚΑ

ΑΡΜΑΝΤ ΑΜΑΡ - Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ