DIMITRIS MARAMIS : SAN DESMI APO TRINTAFYLLA TOUR
Το φθινόπωρο είναι ξεκάθαρα πλέον εδώ. Μελαγχολικό, βροχερό, με όλα τα σκούρα, γκρίζα σύννεφα να κρύβουν το φως του ουρανού και σκοτινιάζοντας την διάθεση σου. Και μπορεί να μην πήγα στο κορυφαίο καλλιτεχνικό γεγονός του ΟΑΚΑ (μεταξύ μας δεν χαλάστηκα καθόλου!) όμως αυτό που απόλαυσα μαζί με όσους Θεσσαλονίκεις αψήφισαν τα καιρικά φαινόμενα (και την Μαντόνα) ήταν αληθινή μαγεία!
ΜΙΑ ΔΕΣΜΗ ΑΠΟ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ
Ένα υπέροχο μπουκέτο από ολάνθιστα και ευωδιαστά λούλουδια ήταν αυτό που απόλαυσαμε στο Φουαγιέ του Μεγάρου Μουσικής. Την ελκυστικότατη προσφορά έκανε ο Δημήτρης Μαραμής και οι συνεργάτες του στην μουσικοθεατρική παράσταση για τα 80χρονα από το αυτόβουλο τέλος του Κ. Καρυωτάκη. Ο Δ. Μαραμής ήταν βέβαια λίγες μέρες νωρίτερα στο στούντιο μαζί μου και μου περιέγραφε πως ακριβώς θα ήταν αυτή η παράσταση και τι δυσκολίες συνάντησε στην μελοποίηση των στίχων του μελαγχολικού αλλά ταυτόχρονα καυστικού ποιητή.
Άλλο βέβαια να στο περιγράφουν και άλλο να το βλέπεις ιδίοις όμμασι. Οι μουσικοί της παράστασης - ένα θαυμάσιο κουιντέτο (2 βιολιά, μια βιόλα, τσέλο και κοντραμπάσο και όλοι τους μουσικοί της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης) που ο Μαραμής κούρδισε στην εντέλεια μετά από εντατικές πρόβες βέβαια που ξεκίνησαν από το καλοκαίρι ακόμα. Τα ορχηστρικά μέρη υπέροχα φανερώνουν την αγάπη και την μελέτη του συνθέτη για την σοβαρή μουσική.
Και οι τρείς ερμηνευτές της παράστασης επίσης πολύ καλοί. Ο Κων/ νος Παπαχρόνης στην απαγγελία ποιημάτων Καρυωτάκη χωρίς κάνενα άγχος και επιτηδευμένο στόμφο, απλός και αρκούντως περιγραφικός. Η Ειρήνη Δερέμπεη (χωρίς να είμαι κάνενα τζίνι - αυθεντία μουσικοκριτικός) ένιωσα πως η φωνή της είναι αρκετή λαϊκότροπη για το συγκεκριμένο έργο στήριξε όμως με έντονο συναίσθημα και στοργή τα τραγούδια της. Ο Κωνσταντίνος Κληρονόμος όμως νομίζω πως είναι ένα παιδί με απίστευτο ταλέντο. Τον είχα ακούσει στις ηχογραφήσεις του Μαραμή και πραγματικά βρήκα την φωνή του πολύ καλή. Ζωντανά όμως είναι μια καταπληκτική εμπειρία να τον ακούς.
(Εδώ απολαμβάνετε απόσπασμα από το encore που έκαναν οι δύο ερμηνευτές)
Στέκομαι τώρα στον συνθέτη. Ο Δ. Μαραμής είναι ένας πολύ καλός συνθέτης και δεν χωρά αμφιβολία για αυτό. Το έργο που ανέλαβε δύσκολο καθώς ο Καρυωτάκης - όπως και ο Καβάφης - δεν έγραφε για να μελοποιηθεί και δυσκολεύει τον τολμηρό συνθέτη με το μέτρο και το ύφος του. Ο Μαραμής ωστοσο το έβγαλε εις πέρας πετυχαίνοντας τον διττό στόχο του. Αφενός δεν πρόδωσε τον στίχο αφετέρου αποτύπωσε την ψυχοσύνθεση της εποχής και των ποιητών του μεσοπολέμου. Εύχομαι βέβαια αυτή η περιπλάνηση του ως μουσικοσυνθέτη στους ποιητικούς στίχους να σταματήσει έστω και προσωρινά κάπου εδώ. Ακούγωντας τα καθαρά ορχηστρικά κομμάτια ξέρω με βεβαιότητα πως έχουμε κερδίσει έναν εξαρετικό νέο συνθέτη της λεγόμενης σοβαρής μουσικής. Όμως επειδή τυχαίνει να έχω ακούσει και τον νέο δίσκο του "ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΒΟΥΒΗ ΤΑΙΝΙΑ" (στον οποίο τα τραγούδια ερμηνεύει ο Κ. Κληρονόμος) ξέρω ότι ο Μαραμής είναι ένας συνθέτης που δεν αναμασάει τις μουσικές του αλλά ξέρει να μεταμορφώνεται και να εκπλήσσει ευχάριστα τον ακροατή. Και έτσι είμαι απόλυτα βέβαιος ότι θα τον παρακολουθούμε και θα χαιρόμαστε με την μουσική του για πολύ καιρό ακόμα...
ΥΓ: Φυσικά θερμά συγχαρητήρια στον Αντιδήμαρχο Πολιτισμού Β. Γάκη, που μας απέδειξε ότι εκτός από Σάκη Ρουβα και Δ. Βανδή για το χριστουγεννιάτικο δέντρο ξέρει να φέρνει στην Θεσσαλονίκη εξαιρετικές εκδηλώσεις αναβαθμίζοντας τα Δημήτρια και ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ να δημιουργεί εκδηλώσεις που θα κάνουν την πρεμιέρα τους εδώ και όχι κάπου αλλού. Μπορεί αυτή η δημοτική αρχή να έχει μπόλικες ασχήμιες αλλά το καλό και δίκαιο πρέπει επίσης να λέγεται. Το θέμα πλέον είναι πόσοι Θεσσαλονικείς ενδιαφέρονται για αυτά τα γεγονότα. Διότι η γκρίνια, η μίρλα και ο επαρχιωτισμός έχουν και τα όρια τους. Αλλά ας μιλήσουμε καλύτερα για την Μαντόνα ρε αδερφέ...
ΥΓ1 : Ώστε κορυφαίο καλλιτεχνικό γεγονός ε? Τύφλα να έχουν το Φεστιβαλ Αθηνών και η Σάνη! Μπροστά στην κρίση των τηλεκανίβαλων το Μπαντμιντον, το Ηρώδειο και η Επίδαυρος μόνο φλεγόμενα βγάζουν είδηση δηλαδή...
Σχόλια
Διάβασα εκ των υστέρων το βιογραφικό της και μάλλον οι σπουδές και η ασχολία της με το είδος προδίδουν και την (λαϊκότροπη) φωνή. Αυτό δεν αποτελεί μομφή (το λέω για να μην παρεξηγούμαι). Απλά δεν είμαι σίγουρος, όπως και εσύ μπόσκο αν ταιριάζει απόλυτα με το ύφος ενός συνθέτη όπως ο Μαραμής. Πάντως αν η συγκεκριμένη ερμηνεύτρια-μουσικός ασχοληθεί με το έντεχνο-λαϊκο τραγούδι κάποιες θα χάσουν τον ύπνο τους