Η μουσική στις ταινίες του Κακογιάννη

Και σίγουρα το σάουντρακ αναφοράς είναι το συρτάκι του Ζορμπα! Κι όμως η μουσική στις ταινίες του Κακογιάννη είναι κάτι περισσότερο από αυτό. Mε εξαίρεση την τελευταία του ταινία, τον Βυσσινόκηπο, που ο Τσέχωφ" υπαγορεύει" την παρουσία του Τσαϊκόφσκι σε όλες τις υπόλοιπες η μουσική είναι πρωτότυπη και μάλιστα σε αρεκτές περιπτώσεις υπάρχουν τραγούδια σε στίχους του ίδιου του σκηνοθέτη!


ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ

Στις πρώτες ταινίες του ο σκηνοθέτης έχει την τύχη να συνεργάζεται με το Μάνο Χάτζιδάκι. Στο "Κυριακάτικο Ξύπνημα" μάλιστα ο συνθέτης του γράφει ένα εξαιρετικα διασκεδαστικό τραγούδι, το "Δυστυχισμένος" σε στίχους του ίδιου του Κακογιάννη με τον Δημήτρη Χορν να φανερώνει πως μια δραματική ερμηνεία ενός ελαφρού άσματος μπορεί να γίνει απόλυτα κωμική και τζαζ! (Αυτά συμβαίνουν όταν κερδίζεις το λαχείο)




Στη "Στέλλα" ο Χατζιδάκις "συνεργάζεται" με τον Τσιτσάνη. Και εδώ ο Κακογιάννης γράφει τους στίχους ένος υπέροχου λαϊκού τραγουδιού, που έμελλε να μείνει κλασικό. Το "Αγάπη που 'γινες δικοπο μαχαίρι". Να σημειωθεί πως αρχικά πέρασε πως η μουσική είναι του Χατζιδάκι και οι στίχοι του Τσιτσάνη. Ουσιαστικά όμως η σύνθεση αφορά επιμέρους κομμάτια μουσικής του λαϊκού συνθέτη την οποία ο Χατζιδάκις με την ευστροφία του ήξερε να χρησιμοποιεί με έντεχνο τρόπο. Και εδώ ο Κακογιάννης πέραν της Αγάπης που έγινε δίκοπο μαχαίρι" γράφει τους στίχους στα τραγούδια της ταινίας "Ο Μήνας έχει 13" και "Εφτά τραγούδια θα σου πω". Παρά την διαφωνία και τον τσακωμό του Κακογιάννη και του Χατζιδάκι στη χρήση του ονόματος του Τσιτσάνη οι δύο καλλιτέχνες θα ξανασυνεργαστούν για μια τελευταία φορά στο "Τελευταίο Ψέμα". Εκεί ο Χατζιδάκις αποκαλύπτει την τζαζ μελαγχολική πλευρά του.



Ακολουθεί συνεργασία μιας ταινίας με τον Αργύρη Κουνάδη στην "Εροϊκα" ενώ το 1962 στο "Χαμένο Κορμί" ο Κακογιάννης συνεργάζεται με τον Ιταλό Άντζελο Λαβανίνο, γνωστός συνθέτης των υπερπαραγώγων της Τσινετσιτά εκείνα τα χρόνια. Το 1978 ο Κακογιάννης συνεργάζεται μ τον Σταύρο Ξαρχάκο στη "Γλυκειά Πατρίδα" ενώ το 1990 δοκιμάζει έναν κατά πολύ νεότερο του πολλά υποσχόμενο τότε συνθέτη, τον Στέφανο Κορκολή σε ένα απόλυτα λαίκό και ποπ αποτέλεσμα. Και εδώ ο Κακογιάννης υπογράφει τους στίχους ενός τραγουδιού








ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Αυτή η συνεργασία σημαδεύει το έργο του Κακογιάννη. Αρχικά το 1963 στην "Ηλέκτρα". Εδώ ο Θεοδωράκης πραγματικά δίνει ένα εξαιρετικό δείγμα της μουσικής του. Χρησιμοποιόντας παραδοσιακά ελληνικά όργανα ο στόχος του είναι να αποτυπώσει την γήινη και δραματική αίσθηση που αποτυπώνει μέσα από την φωτογραφία ο σκηνοθέτης. Η ίδια δραματική ένταση θα εντυπωθεί μουσικά τόσο στις Τρωάδες (αν και ο Θεοδωράκης εδώ αποδυκνύεται πιο λιτός) αλλά και στην Ιφιγένεια. Θέλω να σημειώσω πως στο σ΄'αουντρακ της Ηλέκτρας ο Κακογιάννης γράφει και πάλι τους στίχους ενός τραγουδιού με τίτλο "Ο Ήλιος κοίταξε τη Γη" που στην ταινία ερμηνεύουν οι Γιώτα Λύδια και Νότης Περγιάλης ενώ αργότερα ηχογραφήθηκε και από την πρωταγωνίστρια της ταινίας Ειρήνη Παππά αλλά και τη Μαρία Φαραντούρη

Ίσως η μουσική του Ζορμπά να είναι αυτή που γνωρίζουν οι περισσότεροι από τις ταινίες του Κακογιάννη. Για αυτή τη μουσική υπάρχει ειδική ανάρτηση  

Σίγουρα η πιο αξιοπερίεργη μουσική του ήταν αυτή στο μεταμοντέρνο οικολογικό δράμα "Τα ψάρια βγήκαν στη στεριά". Το συγκεκριμένο σάουντρακ υπήρξε για αρκετά χρονια δυσεύρετο. Βέβαια η ταινία δεν είχε την υποδοχή που ήθελε ο σκηνοθέτης αλλά η μουσική είναι cult.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΡΕΙΣ ΛΙΣΤΕΣ

Ο Ιρλανδός του Μ. Σκορτσέζε είναι η ταινία της χρονιάς για το National Board of Review

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)