Ο Χάρρυ Πότερ και οι μαγικές μελωδίες του (Ένα αφιέρωμα στα σάουντρακ της κινηματογραφικής σειράς)

Ένα φαινόμενο λογοτεχνικό και κινηματογραφικό ολοκληρώνεται αυτό το καλοκαίρι με την προβολή της τελευταίας ταινίας του Χάρυ Πόττερ. Δεν υπήρξα ποτέ φανατικός του μαθητεύομενου μάγου. Ωστόσο υπήρξε μια επιμέρους πτυχή που οι 8 συνολικά ταινίες μου δημιουργούν την ανάγκη να ασχοληθώ λίγο παραπάνω με το φαινόμενο. Και φυσικά ο λόγος για τα music scores - soundtracks του Χάρυ Πόττερ.

ΤΖΟΝ ΟΥΙΛΙΑΜΣ

Τέσσερις σπουδαίοι συνθέτες ανέδειξαν τις ιστορίες και τα μαγικά του Πόττερ με τον τρόπο τους. Εν αρχή ην το χαός και μετά εγένετο φως και Τζον Ουίλιαμς! Ένας εκ των σπουδαιότερων συνθετών στον αμερικάνικο κινηματογράφο (και όχι μόνο) συνέθεσε το βασικό μουσικό θέμα πάνω στο οποίο κινήθηκε η 8άδα των ταινιών. Συνθέτης των τριών πρώτων ταινιών της σειράς (Φιλοσοφική Λίθος, Η Κάμαρα με τα Μυστικά, Ο Αιχμάλωτος του Αζκαμπάν) ο Γούλιαμς υπήρξε ο ιδανικός μουσικος για να εισάγει με τις συνθέσεις του το κοινό-ακροατήριο στη μαγεία των ιστοριών της πολυμήχανης Τζόαν Ρόουλινγκ. 




Άλλωστε είχε και το κατάλληλο ιστορικό μέσα από τη συνεργασία του με τον Σπήλμπεργκ σε ανάλογες μουσικές εργασίες του στο παρελθόν. Ο Τζον Γούιλιαμς για τις ανάγκες των τριών ταινιών της σειράς συνεργάστηκε με τον Κρις Κόλομπους και τον Αλφόνσο Κουαρόν. Κέρδισε 2 υποψηφιότητες για Όσκαρ (2001, 2004) και μια υποψηφιότητα για Γκράμι (2002).










ΠΑΤΡΙΚ ΝΤΟΪΛ
Ένα πέρασμα αλλά καθόλου ασήμαντο ήταν για τον σκωτσέζο Πάτρικ Ντοϊλ η συνεργασία του το 2005 με τον Μαϊκ Νιούελ στο Κύπελλο της Φωτιάς. Αν και δεν αναφέρεται σε κάποια λίστα βραβείων η μουσική που συνέθεσε για αυτή την ταινία της σειράς είναι ένα από τα καλύτερα σκορ της φιλμογραφίας του. Να υπενθυμίσω πως ο Ντοϊλ είναι ένας εξαιρετικός συνθέτης ταινιών εποχής, χρόνια συνεργάτης του Κένεθ Μπράνα στις κινηματογραφικές σαιξπιρικές αναζητήσεις του ενώ στην μουσική διαδρομή του ξεχωρίζουν ακόμη scores ταινιών όπως "Λογική και Ευαισθησία", "Φόνος στο Γκόσφορντ Πάρκ", "Έραγκον" ενώ μια από τις τελευταίες εργασίες του που ξεχωρίζουν είναι η μουσική για το "Thor".

ΝΙΚΟΛΑΣ ΧΟΥΠΕΡ
Μια ευχάριστη έκπληξη υπήρξε η εργασία του Νίκολας Χούπερ για τις δύο επόμενες ταινίες της σειράς το 2007 και το 2009 (Το Τάγμα του Φοίνικα, Ο Ημίαιμος Πρίγκηψ). Τα δύο αυτά scores είναι από τις πλέον αναγνωρίσημες και δημοφιλείς εργασίες του παγκοσμίως. Ωστόσο η συνεργασία του με τον σκηνοθέτη των ταινιών Ντέιβιντ Γεϊτς ήταν παλαιότερη αφού στη Μεγ. Βρετανία ο συνθέτης ήταν ήδη γνωστός χάρη στην παρουσία του σε αρκετές κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές. 







Αν και οι μουσικές του για τον Χάρρυ Πότερ του έδωσαν μια εξαιρετική ώθηση προβολής και δύο υποψηφιότητες για Γκράμι και για WSA αντίστοιχα ο ίδιος ο συνθέτης δεν θέλησε να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τον κύκλο των ταινιών. Και έτσι ο σκηνοθέτης Ντ. Γεϊτς αναζήτησε την ιδανική λύση στον...
ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΝΤΕΠΛΑ

Είναι γνωστή η αγάπη και η λατρεία μου για τον Α. Ντεπλά. Ο οποίος χωρίς υπερβολή αποτελεί έναν από τους σπουδαίους συνθέτες της εποχής μας. Ο Γάλλος συνθέτης κλείνει τον κύκλο μελοποιώντας την διπλή κινηματογραφική διασκεύη του τελευταίου βιβλίου της σειράς με τίτλο "Ο Χάρρυ Πότερ και οι Κλήροι του Θανάτου".

Αν και η πρόθεση του σκηνοθέτη ήταν να κλείσει τον κύκλο κατά κάποιον τρόπο συμβολικά όπως ξεκίνησε επιλέγοντας τον Τζον Ουίλλιαμς ως συνθέτη για την τελευταία ταινία αυτό δεν συνέβη καθαρά λόγω πίεσης και χρονικών δεσμέυσεων και περιορισμών στον προγραμματισμό και στις υποχρεώσεις των δύο πλευρών. Άλλωστε ο Γουίλιαμς υπήρξε ωσεί παρών ως βασική μουσική επιρροή, αφού αυτός συνέθεσε και κάποια από τα βασικά και ιδιαίτερα δημοφιλή θέματα της σειράς. Ωστόσο το δεδομένο αυτό δεν εμπόδισε τους υπόλοιπους συνθέτες να αφήσουν κάτι από το δικό τους στυλ στα σαουντρακ του Χάρρυ Πότερ.

Συνολικά και τα οκτώ σάουντρακ υπήρξαν ιδιαίτερα επιτυχημένα τόσο σε εμπορικό όσο και σε καλλιτεχνικό επίπεδο. Με ένα γρήγορο ψάξιμο θα τα βρείτε στα ευπώλητα της πιο συζητημένης λίστας αλμπουμ, αυτής του Billboard και μάλιστα σε πέριοπτη θέση τόσο στη γενική κατάταξη όσο και στην ειδική κατηγορία των Soundtrack. Για τους μουσικοκριτικούς αρκετές από τις συνθέσεις αποτελεούν σπουδαία δείγματα της μουσικής διαδρομής των συνθετών. Για παράδειγμα το πρώτο μέρος των "Κλήρων" που συνέθεσε ο Ντεπλά θεωρείται μια από τις σπουδαίες εργασίες του κερδίζοντας 5 άστερια σε μουσικά περιοδικά και σελίδες όπως το All Music ή το Movie Music UK. 

Ο Αλεξάντερ Ντεπλά ηχογράφησε τη μουσική για το δεύτερο μέρος των "Κλήρων" με την Συμφωνική του Λονδίνου την άνοιξη του 2011. Όπως και στο πρώτο μέρος αλλά και γενικότερο στο ύφος του συνθέτη η μουσική είναι εντυπωσιακή και μεταφέρει αρκετά την έντονη δράση και τα συναισθήματα των ηρώων. Και επειδή το βρήκα και το θεωρώ εξαιρετικό να και ένα δωράκι : Ο Αλεξάντρ Ντεπλά στην ηχογράφηση του σάουντρακ της τελευταίας ταινίας της σειράς που βγαίνει σήμερα στις αίθουσες!





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΡΕΙΣ ΛΙΣΤΕΣ

Ο Ιρλανδός του Μ. Σκορτσέζε είναι η ταινία της χρονιάς για το National Board of Review

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)