AFRICAN AMERICAN MOVIES : ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗ ΤΗΣ ΤΖΑΖ ΣΤΗΝ ΜΟΝΑΚΡΙΒΗ




Πρόκειται για μια από τις πιο δυνατές κινηματογραφικές εμπειρίες της χρονιάς. Η Μονάκριβη του Λι Ντάνιελς επιβεβαιώνει πως ο αφροαμερικάνικος κινηματογράφος είναι πάντα εδώ και ξέρει να αφηγήται τις πιο δυνατές ιστορίες, αδερφέ μου.


Από το ρατσιτσικό έπος του Γκρίφιθ "Η γέννηση ενός έθνους" και τον "Τραγουδιστή της Τζαζ" (όπου οι λευκοί ηθοποιοί βάφονται μαύροι) έχουν περάσει πολλά χρόνια. Στον 21ο αιώνα οι ΗΠΑ έχουν πλέον έναν αφροαμερικάνο Πρόεδρο. Ο κινηματογράφος αποτελεί φυσικά το καλύτερο μέσο για να περάσει αυτή η σπουδαία μαύρη κουλτούρα που επηρέασε την σύγχρονη Αμερική βήμα προς βήμα. Να μερικές καλές στιγμές :

1. ΟΣΑ ΠΑΙΡΝΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ (1939) - Η Χατι Μακ Ντάνιελς κερδίζει το πρώτο αφροαμερικάνικο Όσκαρ ερμηνείας και αφήνει σύξυλη την συνυποψήφια στον β ρόλο και "αφεντικίνα της" Ολίβια Ντε Χάβιλαντ

2. ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ (1946) - Η κουλτούρα του Αφροαμερικάνικου Νότου σε ένα από τα πρώτα τραγούδια που κέρδισαν Όσκαρ. H ερμηνεία ανήκει σε έναν αγαπημένο Αφροαμερικάνο ηθοποιό της εποχής, τον Τζειμς Μπάσκετ, ο πρώτος Αφροαμερικάνος ηθοποιός που κερδίζει Όσκαρ

3. STORMY WEATHER (1943) - 'Ενα από τα πιο συμβολικά αφροαμερικάνικα μιουζικαλ της εποχής

4. ΠΙΝΚΙ (1949) - Η Έθελ Γουότερς στην δεύτερη υποψηφιότητα Αφροαμερικάνας στα Όσκαρ

5. ΚΑΡΜΕΝ ΤΖΟΟΥΝΣ (1955) - Ο Ότο Πρέμινγκερ σκηνοθετεί μια από τις σπουδαιότερες μαύρες ηθοποιούς των 50ς και 60ς την Ντόροθι Νταντριτς σε άλλο ένα σπουδαίο μιουζικαλ (έχασε το Όσκαρ Α γυναικείου από την εκθαμβωτική Γκρεις Κέλι)

6. ΠΟΡΓΚΥ ΚΑΙ ΜΠΕΣ (1959) - Και πάλι ο Πρέμινγκερ να σκηνοθετεί τους Νταντριτς και Πουατιέ στους 2 βασικούς ρόλους σε μια κινηματογραφική βερσιόν του γνωστού μιούζικαλ, που ο Πουατιέ έχει αποκηρύξει θεωρώντας ότι δεν απεικονίζει σωστά την καθημερινότητα των Αφροαμερικάνων

7. ΣΚΙΕΣ ΚΑΙ ΣΙΩΠΗ (1962) - Ο Γκρέκορι Πεκ δικηγόρος στον ρατσιστικό Νότο της μεσοπολεμικής Ύφεσης αναλαμβάνει την δικαστική υπεράσπιση ενός έγχρωμου που κατηγορείται για τον βιασμό μιας λευκής. Αυτές οι ταινίες είναι μικρές ρωγμές στο αμερικάνικο σύστημα.

7. ΚΑΤΩ ΑΠ' ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ (1963) - Σημείο καμπής για το λευκό Χόλυγουντ που αναγνωρίζει την αξία του Σίντνει Πουατιέ, ένας από τους λίγους ηθοποιούς που με το έργο του συμβολίζει την ισότητα και την αγάπη ανάμεσα στους ανθρώπους διαφορετικού χρώματος και φυλής

8. ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ (1967) - Και ενώ η Αμερική συγκλονίζεται από την δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ο Πουατιέ γίνεται ο μυθικός κος Τιμπς. Ο Ρει Τσαρλς στο ομώνυμο τραγούδι του Κουινσι Τζοουνς

9. ΜΑΝΤΕΨΕ ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΕΡΘΕΙ ΑΠΟΨΕ ΓΙΑ ΔΕΙΠΝΟ (1967) - Την ίδια χρονιά ο Σίντνει Πουατιέ βάζει βόμβα στα θεμέλια μιας λευκής οικογένειας ως υποψήφιος γαμπρός της

10. ΣΑΦΤ (1971) - O Αιζαϊα Χεις γίνεται ο πρώτος Αφροαμερικάνος συνθέτης που κερδίζει Όσκαρ τραγουδιού με το κλασικό θέμα του Σαφτ

11. Ο ΜΑΓΟΣ (1978) - Συλλεκτικό διαμαντάκι! Ο Σιντνει Λουμέτ σε μια μαύρη διασκεύη της γνωστής ιστορίας του Μάγου του Οζ με την Νταϊνα Ρος ως Ντόροθι και τον Μαικλ Τζάκσον ως Σκιάχτρο. Στην μουσική ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες και παραγωγούς, ο Κουινσι Τζοουνς. Η ταινία παρά τις φιλοδοξίες της πήγε άπατη στα ταμεία

12. ΡΑΓΚΤΑΙΜ (1981) - Ο Ράντι Νιούμαν συνθέτει εξαιρετική μουσική τζαζ, μπλουζ και σουινγκ σε άλλη μια ρατσιστική ιστορία αλά Σκιες και Σιωπή

13. O ΜΠΑΤΣΟΣ ΤΟΥ ΜΠΕΒΕΡΛΙ ΧΙΛΣ (1984) - Μετά τον κύριο Τιμπς του Σιντ. Πουατιέ ο Έντυ Μέρφι σε έναν ρόλο που άνοιξε την καριέρα του, αυτόν του Ντετέκτιβ Αξελ Φόλεϊ. Ανάλογες ανάλαφρες ιστορίες (αστυνομικές ή κωμικές) έχουμε πάμπολες στο ίδιο θέμα με ηθοποιούς όπως ο Ριτσαρντ Πραϊορ,ο Έντυ Μέρφι, ο Μπιγκ Κρόσμπι

14. ΠΟΡΦΥΡΟ ΧΡΩΜΑ (1985) - Ο Σπηλμπεργκ σε ένα αγαπημένο θέμα του, ισότητα και αγάπη για όλους. Ολο το καστ και αρκετοί συνετελεστές της ταινίας είναι μαύροι. Η ταινία κέρδισε 11 υποψηφότητες αλλά κανένα Όσκαρ και αυτό σχολιάστηκε έντονα. Δύο δεκαετίες αργότερα ο Σπήλμπςεργκ επιστρέφει με το Άμισταντ (που αναπαριστά τηνη εποχή του μαύρου δουλεμπορίου)

15. ΚΑΝΕ ΤΟ ΣΩΣΤΟ (1989) - Ο Σπαϊκ Λι, ο σημαντικότερος εγχρωμος σκηνοθέτης της Αμερικής, σε μια από τις καλύτερες στιγμές του

16. ΓΚΛΟΡΙ (1989) - Σημαντική ταινία για τον αμερικάνικο εμφύλιο που φωτίζει και τον ρόλο και των έγρωμων στην συγκεκριμένη ιστορία. Ο Ντένζελ Γουοσιγκτον εδώ κερδίζει όσκαρ β ανδρικού ως λοχίας του στρατού των Νοτίων

17. ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ (1991) - Ο Τζον Σιγκλετον ανανεώνει,όπως και ο Σπαικ Λι, το είδος των african american movies και μιλάει για τα αμερικάνικα γκέτο. Σενάριο στολίδι!

18. ΓΚΟΣΤ ΝΤΟΓΚ: Ο ΤΡΟΠΟ ΤΩΝ ΣΑΜΟΥΡΑΙ (1999) - Μόνο ένας ανεξάρτητος σκηνοθέτης όπως ο Τζάρμους θα γύριζε ένα τέτοιο κοφτερό διαμάντι. Αν ο Φόρεστ Γουίτακερ έπρεπε να κερδίσει ένα Όσκαρ σίγουρα έπρεπε να το πάρει εδώ

19. ΑΛΙ (2001) - Ο Κάσιους Κλεϊ ή αλλιώς Μοχάμετ Αλί (συμβολική φιγούρα των 60ς) με τον Γουιλ Σμιθ στον ομώνυμο ρόλο

20. Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΤΕΡΑΤΩΝ και ΗΜΕΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (2003) - Το οριστικό σημείο καμπής για τον αμερικάνικο κινηματογράφο. Πλέον οι μαύροι δεν είναι απλά δουλικά ή διασκεδαστές - αστειοπλάστες. Με αυτές τις δύο ταινίες γράφεται η οριστική συμφιλίωση του λευκού Χόλυγουντ με την αφροαμερικάνικη κουλτούρα. Η Χάλε Μπέρι και ο Ντένζελ Γουοσινγκτον πρωταγωνιστές αυτών των ιστοριών

21. 8 MILE και HUSTLE AND FLOW (2003-2005) - Ο λευκός ράπερ Εμινεμ και ο έγχρωμος Tερενς Χάουαρντ σε βάζουν μέσα στα μυστικά και στην κουλτούρα της νέας αφροαμερικάνικης μουσικής, του χιπ χοπ και της ραπ. Και εδώ συμβολική σημασία έχει η οσκαρική βράβευση τους

22 και 23. DREAMGIRLS (2007) και CADILLAC RECORDS - Η αφροαμερικάνικη μουσική κουλτούρα από το 1950 μέχρι και σήμερα και η επιρροή της στην γενικότερη κουλτούρα των λευκών, μέσα από την ιστορία δύο σπουδαίων δισκογραφικών της CHESS REC. και της MOTOWN. Η Μπιγιονσέ παρούσα και στις δύο ιστορίες

24. ΜΟΝΑΚΡΙΒΗ (2009) - Ο Λι Ντάνιελς σε μια από τις σπουδαιότερες ταινίες του είδους. Στην Αμερική του Ρήγκαν, με το Aids να θερίζει και τους μαύρους να κρύβονται στα γκέτο. Η ιστορία της Μονάκριβης, μια σημαντική στιγμή για την κινηματογραφική σεζόν του 2010

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)

ΟΙ 100 ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΝΙΚΑ

ΑΡΜΑΝΤ ΑΜΑΡ - Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ