ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΤΑ ΟΣΚΑΡ - ΣΕΝΑΡΙΑ

Σειρά έχουν τα σενάρια των Όσκαρ για σήμερα. Ως γνωστόν τα σενάρια χωρίζονται σε πρώτοτυπα και διασκευασμένα. Και έχουμε πολύ καλό πράγμα φίλοι μου για φέτος εδώ...

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Το πρώτοτυπο σενάριο έχει να κάνει με μια έμπνευση του σεναριογράφου. Μια ιδέα, ένα όνειρο, μια εικόνα σε οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη είναι αρκετός λόγος για να διαμορφώσεις την δική σου σεναριακή γραφή και να την εκφράσεις στο πανί της οθόνης. Εντάξε δεν είναι τόσο απλό αλλά κάπως έτσι ξεκινάς και στην πορεία βρίσκεις και τα υπόλοιπα συστατικά μιας δημιουργίας.

Στο πρωτότυπο σενάριο φέτος έχουμε την δύσκολη εβδομάδα της Βασίλισσας Ελιβάβετ Β τον μοιραίο Σεπτέμβρη του 1997, όταν πεθαίνει η πριγκίπισσα Νταϊνα, ένα πολιτικό αλληγορικό παραμύθι για την Ισπανία του Φράνκο, μια δυσλειτουργική και παλαβή οικογένεια που θριαμβεύει σε έναν διαγωνισμό παιδικών καλλιστείων, την ιστορία των γιαπωνέζικων στρατευμάτων στο πεδίο του Ειρηνικού (Ιβο Τζίμα) και την δυσκολία στην ανθρώπινη επικονωνία στον σύγχρονο κόσμο μέσα από μια αλυσίδα γεγονότων που συνδέουν και αλλάζουν την ζωή μιας ομάδας ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη. Αρκετά ενδαφέρον, ε?

ΒΑΒΕΛ - Σενάριο : Γκιγιέρμο Αριάγα πάνω σε μια ιδέα των Γκ. Αριάγα και Αλ. Γκονζάλεθ Ιναρίτου

Μόνο ύμνους θα γράψω εδώ. Ζηλεύω τον Γκιγιέρμο Αριάγα (και όταν λέω ζηλέυω εννοώ ότι τον θαυμάζω απεριόριστα) γιατί έχει φοβερές ιδέες στο μυαλό του. Δείτε εδώ τι συμβαίνει. Μια κυνηγετική καραμπίνα που πέφτει στα χέρια 2 παιδιών στην άγονη επαρχία του μαρόκου γίνεται παιχνίδι και αφορμή για να ξεκινήσει ένα ντόμινο γεγονότων στη ζωή ανθρώπων στα 4 σήμεία του ορίζοντα. Από το ηλήθιο παιχνίδι τους τραυματίζεται μια Αμερικάνα τουρίστρια, που βρίσκεται στη χώρα με τον άντρα της, σε μια δοκιμή αν αντέχει ή όχι ο γάμος τους ενώ πίσω στην Αμερική η Μεξικάνα γκουβερνάντα αποφασίζει να πάρει τα παιδιά του ζεύγους παράτυπα στο Μεξικό, όπου παντρεύεται ο γιος της. Η καραμπίνα που γίνεται παιχνίδι ανήκει σε έναν Γιαπωνέζο που είναι χήρος και έχει μια έφηβη κόρη κωφή, που διψάει για αγάπη και τρυφερότητα, για φιλία και για έρωτα. Μέσα σε αυτή την ιστορία ο σεναριογράφος και φυσικά ο σκηνοθέτης περνάει όλη την μετά την 11η Σεπ 2001 υφήλιο μέσα από την κάμερα. Μια βαβέλ κανονική, που όσο περνάει ο καιρός γίνεται όλενα και πιο δύσκολη η επικοινωνία, η κατανόηση και η συγκατάβαση προς τον πλήσιον μας. Μια κίνηση, μια πρόταση, μια σκέψη που μπορεί να μεταφραστεί με λάθος τρόπο και να ερμηνευτεί ποικιλοτρόπως γιατί ως γνωστόν η αλήθεια ποτέ δεν είναι απλά μια. Στολίδι σενάριο που αναλύει 10-15 χαρακτήρες με σαφήνεια και βάθος προσπαθώντας να μας δείξει την διαφορετίκοτητα και τον πλούτο αντιδράσεων και συμπεριφορών μην αγνοώντας ταυτόχρονα και την ειδική ταυτότητα τους που κρύβει γλώσσα, πίστη, θρησκεία, κοινωνική θέση.

Να θυμίσω απλώς ότι ο Αριάγα στο παρελθόν έχει κάνει σενάρια των ταινιών Αμορες Πέρος, 21 Γραμμάρια, Οι 3 ταφές του Μελκιάδες Εστράδα. Όλα αριστουργήματα!

ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΒΟΤΖΙΜΑ - Σενάριο: Ιρις Χιτόμι Γιαμασίτα πάνω σε μια ιστορία των Ιρις Γιαμασίτα και Πωλ Χάγκις

Άλλο ένα κέντημα εδώ! Μια πολεμική ιστορία που εξελλίσεται σε άκρως αντιπολεμική ταινία! Βασισμένη σε αφηγήσεις του Στρατηγού Κουριμπαγιάσι η αφήγηση είναι λιτή και πολύ ανθρώπινη. Δεν υπάρχει ίχνος χλευασμού αλλά περισσεύει η ευαισθησία και η ανθρωπιά σε μια ταινία που είναι αμερικάνικη και μίλάει για τον ηττημένο εχθρό! Να θυμίσω απλώς ότι Ο Πωλ Χάγκις είναι ο μιστερ Million dollar Baby και έκανε πέρυσι Crash στα όνειρα του Ανγκ Λι και του Brokeback Mountain. Λέτε να επαναλήφθεί? Η ταινία έχει δεδομένα τον θαυμασμό όλων και απλά περιμένει να δουλέψει η τύχη της. Υπάρχει όμως ένας αντίπαλος πολύ σκληρός για να πεθάνει και ακούει στο όνομα...

LITTLE MISS SUNSHINE - Σενάριο : Μαικλ Αρντ

Εδώ έχουμε ένα νέο μεγάλο ταλέντο που κάνει θραυση από την πρώτη κιόλας προσπάθεια. Ο Μαικλ Αρντ έγραψε σε 3 μόλις μέρες την ιστορία τς Μικρής Μις Ηλιαχτίδας και έκανε όλα τα φεστιβάλ στα οποία παίχτηκε (από Σαντανς μέχρι Σαν Σεμπάστιαν και από Τόκιο μέχρι Στοκχόλμη) να υποκλιθεί στην φρεσκάδα και στο οργιαστικό χιούμορ του.

Η ιστορία είναι κατά βάση πολύ απλή και πάω κιόλας στοίχημα ότι θα βρεθεί σύντομα στην ελληνική τηλεόραση από κάποιο λαμόγιο με "πρωτοτύπες ιδέες"(ονόματα δεν λέμε, υπολήψεις δεν θίγουμε). Μια παλαβή οικογένεια τρέχει από την μια άκρη της Αμερικής στην άλλη για να ικανοποιήσει το όνειρο της Βενιαμίν της οικογένειας, που ονειρέυεται να διαπρέψει στον χώρο των καλλιστείων και του μοντελινγκ.

Ένας υπερφίαλος μπαμπάς που πιστεύει σε μια δικής του επινόησης μέθοδο επιτυχίας, μια μαμά στα όρια κρίσης, ένας θείος μελετητής του Προυστ που όμως παραλίγο να αυτοκτονήσει, ένας παππούς ναρκωμάνης, ένας γιος φαν του Νίτσε με όνειρο να γίνει Ίκαρος (και μέχρι να γίνει Ιπτάμενος τηρεί όρκο σιωπής προς πάσα κατεύθυνση) και μια γλυκυτατη αξιαγάπητη πιτσιρίκα που θέλει να κερδίσει στα καλλιστεία. Τόσο απλό το σενάριο κι όμως τόσο απολαυστικό! Οι ανατροπές και τα κωμικά απρόβλεπτα διαδέχονται το ένα το άλλο, οι χαρακτήρες απίστευτα έξυπνοι και αληθινοί, η αμερικάνικη κοινωνία και το περίφημο αμερικαν ντριμ γίνεται θρύψαλακια στην τελευταία σκηνή της ταινίας.

Όλα αυτά μέσα σε ένα Road movie που όπως θα έλεγε και ο Βαλτερ Σάλλες "Τα Road movies είναι οι πιο ενδιαφέρουσες ταινίες του σινεμά". Το σενάριο έχει ήδη κερδίσει μεταξύ πολλών άλλων το Bafta και το βραβείο του Σωματείου Σεναριογράφων Αμερικής. Να σημειώσω απλώς ότι η ταινία έχει πάρει τόση φόρα που δεν θα αρκεστεί απλά το Όσκαρ σεναρίου αλλά σε κάτι παραπάνω...

Ο ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑ - Σενάριο: Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο

Ο Ντελ Τόρο αποτελεί μια από τις όμορφες εκπλήξεις της κατηγορίας. Η ιστορία του πολύ απλά είναι μια παραμυθένια, ποιητική αλληγόρία μιας επώδυνης ιστορικής φάσης για την Ισπανία, που κράτησε 30 χρόνια. Η δικτατορία του Φράνκο δεν ήταν και τόσο διασκεδαστική, ούτε πέρασαν όλοι ωραία. Κόσμος εξορίστηκε, η χώρα διχάστηκε, οικογένειες διαλύθηκαν, αθώοι δολοφονήθηκαν απλά και μόνο για τα πολιτικά τους πιστεύω. Για να ξεφύγει η Ισπανία από αυτό το κακό έπρεπε να επινοήσει μια διαφορετική πραγματικότητα. Αυτή είναι η πραγματικότητα της μικρής Οφηλίας, της ηρωίδας του Ντελ Τόρο.

Πέρα από αυτό το επίπεδο δράσης του σεναρίου υπάρχει κάτι πιο βατό και χειροπιαστό και για τον πιο αδιάφορο ή ελαφρόμυαλο θεατή. Η ιστορία της μικρής και της μητέρας της, του σκληρού αδίστακτου πατριού, των καλών και των κακών που αντιμάχονται έστω και μάταια. Ο κόσμος της σκληρής πραγματικότητας και αυτός της υπέρβασης και του ονείρου που επινοεί το κοριτσάκι μέσα του προσπαθώντας να δοκιμαστεί και να ξεπεράσει τις ορατές δυσκολίες. Οι έννοιες του ονείρου, της συνεχούς δοκιμασίας, της δικαιοσύνης, της θυσίας, της ανάστασης, της ελπίδας είναι απαραίτητοι θεματικοί άξονες για να εκπληρωθεί η αποστολή του σεναρίου. Ωστόσο κάποια πράγματα είναι προφανεστατα σε βαθμό ενοχλήσεως του θεατή. Ο κακός (φασίστας) πατριός παραείναι κακός, οι καλοί (αντάρτες) ξεπερνάνε εαυτόν σε αυταπάρνηση και αυτοθυσία, η μητέρα της ηρωίδος επιπλέει σε ρηχά νερά. ίσως όλα αυτά να έχουν μια αποστολή για το κοινό της αντιπέρα πλευράς του Ατλαντικού αλλά στην αποδώ πλευρά που γνωρίζουμε τους κώδικες και την ιστορία λίγο πολύ είναι too much. Μοιρολάτρες και αμήχανοι στον χώρο τους οι ήρωες του Ντελ Τόρο αλλά παρόλα αυτά καλή η προσπάθεια και άξια η επιβρβάβευση με μια υποψηφιότητα αλλά μέχρι εκεί!

Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ - Σενάριο: Πητερ Μοργκαν

Εδώ έχουμε την ιστορία της Ελισάβετ Β την κρίσημη εβδομάδα μεταξύ θανάτου και κηδείας της Lady D. Ένα σενάριο πολιτικό που γίνεται βαθύτατα προσωπική βιογραφία ενός θεσμού για την Αγγλία. Θα δανειστώ τα λόγια του Μοργκαν από την βράβευση του στις φετινές Σφαίρες "Πως γίνεται ένα τέτοιο γεγονός να βγάζει στους δρόμους 2,5 εκ πολίτες? Πως αυτή η μαζική αντίδραση επέβαλλε μεταβολή στις αντιδράσεις του Μπάκιγχαμ?Μήπως θα έπρεπε με τον ίδιο τρόπο να αντιδράσουμε και σε πιο σοβαρά ζητήματα για να μας πάρουν σοβαρά υπόψη τους οι ηγέτες μας?" Αυτές οι τρεις προτάσεις συνοψίζουν όλη την ιστορία της ταινίας.

Με ευφυή τρόπο ο Μόργκαν ασκεί κριτική στον θεσμό αλλά χάρη και στη βοήθεια του Φρίαρς δεν αμφισβητεί τα πρωτεία και τον ρόλο του. Πως να γίνει αυτό βέβαια αφού οι φίλοι μας οι Άγγλοι θεωρούν αδιανότητη την υπαρξή τους χωρίς μοναρχία. Σε μια ακόμα πιο βαθιά ανάγνωση το σενάριο παρουσιάζει με πολύ ευαισθησία και λεπτότητα (που θα ζήλευε και το βασιλικό πρωτόκολλο) την προσωπικότητα της Ελισάβετ. Στις λεπτομερείς περιγραφές του εξοχικού, στην τοποθέτηση της στην βρετανική ύπαιθρο, στις μεγάλες σιωπές και στην μοναξιά της, στις συζητήσεις της με τον βασιλικό σύζυγο, στο αλληγορικό έυρημα του αγριόχοιρου - θηράματος η Ελισαβετ - Μιρεν ασκεί τα θεσμικά και θνητά καθηκόντα της, σκέφτεται, αισθάνεται, εκφράζεται σαν άνθρωπος.

Να συμπληρώσω ότι ο Μοργκαν με αυτό το σενάριο κέρδισε στο Φεστιβάλ Βενετίας, την Χρυσή Σφαίρα σεναρίου και αποτελεί το αουτσαιντερ στην κατηγορία. Αν και δεν το βλέπω να σπάει το φαβορί με τέτοια τροχειά που έχει πάρει...

ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ

Εδώ θα κάνω κάτι διαφορετικό. Θα σας παραπεμψω σε ένα ενδιαφέρον κείμενο που διάβασα πριν από καιρό και με το οποίο συμφωνώ σε πάρα πολλά. Κάντε κλικ στο Διασκ. Σενάριο

ΟΙ ΠΙΘΑΝΟΙ ΝΙΚΗΤΕΣ

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ

1.LITTLE MISS SUNSHINE
2.Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ
3.ΒΑΒΕΛ
4.ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΒΟ ΤΖΙΜΑ
5.ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑ

ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ

1.Ο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΟΔΟΤΗΣ
2.ΜΠΟΡΑΤ
3.ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
4.ΚΡΥΦΕΣ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ
5.ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΕΝΟΣ ΣΚΑΝΔΑΛΟΥ

Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Σε κάλεσα σε αυτό το παιχνίδι με τα 5 πράγματα για τον εαυτό μας. Κ εμένα άλλοι με καλέσανε, δε φταίω.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)

ΟΙ 100 ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΝΙΚΑ

ΑΡΜΑΝΤ ΑΜΑΡ - Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ