ΤΟΜΑΣ ΝΙΟΥΜΑΝ - ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΜΕ AMERICAN BEAUTY

Οι υποψηφιότητες των Όσκαρ είναι πλέον γεγονός και από προχτές η κινηματογραφική μάχη των μεγάλων στούντιο, των δημιουργών και των σταρ αποκτά νέο ενδιαφέρον. Ο Μπαμπάς τρελαίνεται και για τα Όσκαρ και μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου θα αφιερώσουμε την ραδιοφωνική εκπομπή στην μεγάλη γιορτή του Χόλυγουντ.

Στην κατηγορία της μουσικής οι υποψήφιοι είναι ο Φιλιπ Γκλας (φαβορί σύμφωνα με εκτιμήσεις), ο Ισπανός μουσικός που ήρθε από το πουθενά και ουσιαστικά η Ακαδημία τον συστήνει σε όλους τους φαν των σάουντρακ Χαβιέ Ναβαρετε, ο νικητής της Χρυσής Σφαίρας Αλεξαντερ Ντεσπλά, ο σταθερός σαν αξία τα τελευταία χρόνια Γουστάβο Σανταολάγια. Αυτοί είναι οι 4 υποψήφιοι που θα δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους στα φετινά Όσκαρ. Εμείς θα ασχοληθούμε με τον πέμπτο της κατηγορίας αυτής σήμερα. Έναν μουσικό της ροκ και ελεκτρονικα γενιάς του ΄80 που τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί στην κινηματογραφική βιομηχανία και προέρχεται από μια μουσική κινηματογραφική οικογένεια. Μουσικές του σίγουρα θα έχετε ακούσει αφού έχει ντύσει μουσικά ταινίες όπως Πράσινες τηγανητές Τομάτες, Άρωμα γυναίκας, Ρίτα Χεηγουωρθ:Η τελευταία έξοδος, Το Πράσινο Μίλι, Αμέρικαν Μπιούτι. Η επίδραση της μουσικής στην ψυχοσύνθεση των ηρώων των ταινιών και στην εξέλιξη και δομή της ιστορίας είναι χωρίς υπερβολή καταλυτική. Προσωπικά ο συνθέτης αυτός είναι από τους αγαπημένους μου. Και δεν έχω κάτι άλλο να πω παρά ότι ο σημερινός μας συνθέτης και ο 5ος υποψήφιος στην φετινή κατηγορία της μουσικής είναι ο Τόμας Νιούμαν


Είναι πολύ δύσκολο να προσπαθείς να ισορροπήσεις στον ίδιο χώρο που χρόνια πριν ο πατέρας σου δέσποζε και δημιούργησε έναν προσωπικό μύθο αξεπέραστο μέχρι και σήμερα στο Χόλυγουντ. Παιδί μιας μουσικής οικογένειας ο Τόμας Νιούμαν γνώρισε από μικρός την μαγεία και την αξία της μουσικής. Αρκετοί θείοι, ξαδέρφια αλλά και τα αδέρφια του ήταν και είναι Μουσικοί, συνθέτες, διευθυντικά στελέχη της κινηματογραφικής βιομηχανίας μεταξύ των οποίων ο Ράντυ Νιούμαν, ένας από τους καλύτερους συνθέτες και στιχουργούς του Χόλυγουντ αυτή τη στιγμή.


Όμως το μουσικό στίγμα δόθηκε από τον πατέρα του Τόμας, που ήταν ο σπουδαίος Αλφρεντ Νιούμαν, από τις σημαντικότερες παρουσίες στην κινηματογραφική βιομηχανία επί 40 χρόνια (1930-1970) γράφοντας μουσική σε ταινίες όπως Ο Αιχμάλωτος της Ζέντα, Όλα για την Εύα, Δαβίδ και Βησθαβέ, Αναστασία, Ο βασιλιάς και εγώ και κέρδισε συνολικά 45 υποψηφιότητες για Όσκαρ (για μουσικό αριθμός ρεκορ) εκ των οποίων κέρδισε 9 φορές. Με μια τέτοια δημιουργική και έντονη φυσιογνωμία για πατέρα ο νεότερος γιος της οικογένειας Νιούμαν, ο Τόμας ήταν λογικό ότι θα ακολουθούσε τον δρόμο της μουσικής και της σύνθεσης.


Ο Τόμας Νιούμαν γεννήθηκε το 1955 στο Λος Άντζελες. Παιδί μουσικής οικογένειας, όπως είπαμε, με προεξάρχων τον μπαμπά Άλφρεντ. Σπούδασε μουσική στο Univercity of Southern California και στο Γειλ. Αγαπημένα του όργανα το πιάνο και το βιολί, κάτι που φαίνεται αρκετές φορές και στην σύνθεση. Ίσως ήταν αυτονόητο ότι ο Τόμας θα ακολουθούσε τον δρόμο της μουσικής με τόσους στενούς συγγενείς στην μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία. Όμως ο δρόμος που ακολούθησε μοιάζει λίγο πολύ με αρκετούς συνθέτες της γενιάς του. Ξεκίνησε παίζοντας πλήκτρα σε ροκ συγκροτήματα της εποχής (Τοκυο 77 και Innocents).

Η πορεία του εδώ χαρακτηρίζεται συμπαθητική. Γοητεύεται από το σινεμά και το θέατρο όταν θα παρακολουθήσει ηχογραφήσεις και δοκιμές του Τζον Ουίλλιαμς για την σύνθεση μουσικής στις ταινίες «Πύργος της Κολάσεως» και «Το ναυάγιο του Ποσειδώνα». Δεν τολμάει όμως να ασχοληθεί με το αντικείμενο έχοντας το άγχος και την ανασφάλεια της σύγκρισης με τον μύθο του πατέρα του. Θα συνεχίσει με το ροκ, θα κάνει κάποιους πειραματισμούς πάνω στην ορχηστρική και στην θεατρική μουσική και τίποτα άλλο. Ώσπου το 1984 θα πάρει την απόφαση να κάνει το μεγάλο βήμα στο σινεμά.

«Έχω πάντα προτάσεις για δουλειά, αλλά ποτέ δε νιώθω άνετα». Λόγια του Τόμας Νιούμαν αιτιολογώντας το άγχος για την μουσική έμπνευση του. Το 1984 θα δοκιμάσει για πρώτη φορά να συνθέσει κινηματογραφική μουσική. Το ένα φέρνει το άλλο και ο Τόμας αρχίζει να ακούγεται σαν όνομα στο Χόλυγουντ. Ο ηλεκτρονικός ήχος και η μοντέρνα μουσική σε αυτή την πρώτη δεκαετία της κινηματογραφικής σύνθεσης δεσπόζουν στη δουλειά του. Σύντομα όμως θα νιώσει την ανάγκη να ανακατέψει τα ηλεκτρονικά όργανα στην κλασσική ορχήστρα. Το πείραμα θα πετύχει και θα κάνει ακόμα πιο γνωστό τον Νιούμαν. Και εκεί νιώθει πως είναι η κατάλληλη στιγμή για την θεαματική στροφή στην μουσική του. Ενσωματώνει πλήρως όλες τις μοντέρνες ανησυχίες και τους πειραματισμούς του στην κλασσική ορχήστρα και αφαιρεί τα ηλεκτρονικά όργανα από τον ήχο του.



Τίποτα δεν μοιάζει κοινό στην μουσική του Τόμας Νιούμαν και των άλλων συνθετών της γενιάς του. Και όταν λέμε τίποτα εννοούμε στην φιλοσοφία και στον σκοπό που έχουν οι μελωδίες του προσπαθώντας να ντύσουν μουσικά τις κινηματογραφικές εικόνες. Βασικός άξονας και αρχή για τον συνθέτη δεν είναι η αποκρυπτογράφηση των χαρακτήρων ή των συναισθημάτων που έχουν αυτοί στη διάρκεια της ταινίας. Ο Νιούμαν σε αντίθεση με αρκετούς συναδέλφους του προτιμά να ντύνει μουσικά την ατμόσφαιρα κάθε σκηνής. Κατά κάποιον τρόπο δηλαδή η μουσική του αποτελεί ένα εφέ ουσίας, μια σειρά από μελωδίες και ήχους που αναλύουν την ψυχολογική δύναμη των σκηνών και των εικόνων του σκηνοθέτη. Με αυτό τον τρόπο προσφέρει την δραματική ένταση ή το ανάλαφρο διασκεδαστικό ύφος που απαιτεί η ταινία. Παράλληλα δεν φοβάται ποτέ να τοποθετήσει διάφορα εναλλακτικά όργανα ασυνήθιστα για ορχήστρα προκειμένου να ενισχύσει αυτή την αρχή

Ο Τόμας Νιούμαν δεν έζησε το Χόλυγουντ σε σπουδαίες ίσως εποχές με τους αξεπέραστους σταρ Μεριλιν Μονροε ή Μάρλον Μπράντο ή τους κλασσικούς δημιουργούς Ανατολ Λιτβακ, Μπιλι Γουαιλντερ. Όμως έχει υπογράψει το σκορ σε σημαντικές ταινίες της εποχής μας και έχει συνεργαστεί με πολύ ενδιαφέροντες σκηνοθέτες με μοντέρνα αντίληψη κινηματογραφικά. Ταυτόχρονα ρισκάρει να συνθέσει μουσική για ταινίες με κλασσικό ύφος και αφήγηση. Χαρακτηριστικό σε αυτό ο Καλός Γερμανός του Στηβεν Σοντερμπεργκ, το Σιντιρελα Μαν του Ρον Χάουαρντ ή Το Πράσινο Μίλι του Φρανκ Νταραμποτ ή Ο δρόμος προς την απώλεια του Σαμ Μέντες, ταινίες που ζητούν το κλασσικό και μη ξεθωριασμένο νουαρ ύφος, το φοξ τροτ, την τζαζ και το σουινγκ μέσα στην ορχήστρα. Τολμάει όμως να συνθέσει και τον καθαρό ήχο της εποχής, σε σύγχρονες ιστορίες όπως το Σύρριζα ή το Αμερικαν Μπιουτι του Μεντες, η Εριν Μπροκοβιτς του Σοντερμπεργκ ή το Μαντ Σιτι του Κώστα Γαβρά. Νομίζω πως τα ονόματα των δημιουργών είναι χαρακτηριστικά για την ποιότητα και την εκτίμηση του μουσικοσυνθέτη Τόμας Νιούμαν. Το να συνεργάζεσαι με τους Μεντες, Σοντερμπεργκ, Νταραμποντ, Γαβρά, Ρεντφορντ, Μιλος Φορμαν, Τοντ Φιλντ δείχνει οπωσδήποτε την δυναμική σου ως συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής


Η συνεργασία του το 2006 με τον Σήβεν Σοντερμπεργκ στον «Καλό Γερμανό» μια ταινία κατά βάση νουαρ με πρωταγωνιστές τον Τζορτζ Κλουνι και την Κειτ Μπλάνσετ του δίνει φέτος την ευκαιρία για συμμετέχει στην διαδικασία των Όσκαρ για 8η φορά. Η μεγάλη γκάμα μουσικών για σύγχρονα ή ξεθωριασμένα δράματα, καρτούν ή κωμωδίες του έχουν χαρίσει μέχρι σήμερα 8 υποψηφιότητες για Όσκαρ αλλά μέχρι στιγμής κανένα βραβείο. Μπορεί φέτος να είναι η χρονιά του? Άγνωστο αλλά οι πρώτες εκτιμήσεις δεν τον υπολογίζουν στα φαβορί της κατηγορίας για την καλύτερη μουσική. Προσωπικά πιστεύω ότι η Ακαδημία θα μπορούσε να του δώσει το Όσκαρ για την εξαιρετική δουλειά του σε 2 ταινίες για τις οποίες ήταν και υποψήφιος, Το ΡΙΤΑ ΧΕΗΓΟΥΩΡΘ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΞΟΔΟΣ και ΤΟ ΑΜΕΡΙΚΑΝ ΜΠΙΟΥΤΙ. Ειδικά το δεύτερο σαν σαουντρακ αποτελεί την πιο πετυχημένη και αναγνωρισμένη δουλειά του. Άγνωσται αι βουλαί της Ακαδημίας σίγουρα, γνωστή όμως η αξία του Τόμας Νιούμαν, ενός σπουδαίου μουσικού της εποχής μας. Αξία που αναμένει την κριτική εκτίμηση και επιβράβευση της Ακαδημίας και που σίγουρα κάποια στιγμή θα κερδίσει το Όσκαρ μουσικής. Γιατί για τους λάτρεις των σάουντρακ ο Τόμας Νιούμαν έχει ήδη κερδίσει το Όσκαρ της καρδιάς μας

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ (μέσα από την οποία εμπλουτίσαμε ηχητικά την εκπομπή για τον Τόμας Νιούμαν)

DESPERATELY SEEKING SUSAN (1985) - Στην αρχή της κινηματογραφικής πορείας του, ένα από τα νεανικά σάουντρακ του Τόμας σε μια ταινία με την Μαντόνα
LESS THAN ZERO (1987)

GREEN FRIED TOMATOES (1991) - Από τα πρώτα score της δεκαετίας του '90 που φανερώνεται η στροφή του Νιούμαν στην κλασσική ορχήστρα χωρίς ποτε να απαρνηθεί την αγάπη του για τα διαφορετικά και πειραματικά ακούσματα

PLAYER (1992) - Συνεργασία με τον σκηνοθέτη Ρόμπερτ Άλτμαν, χωρίς άλλα σχόλια

SCENT OF A WOMAN (1992) - Η ταινία που χάρισε στον Άλ πατσίνο το Όσκαρ και σε μας ένα υπέροχο σαουντρακ που φανερώνει το βασικό ύφος στον ήχο του Νιούμαν

THE SHAWSHANK REDEMPTION (1994) - Μια από τις καλύτερες ταινίες της προηγούμενης δεκαετίας βασισμένη σε βιβλίο του Στήβεν Κινγκ. 7 υποψηφιότητες αλλά κανένα Όσκαρ. Μια από τις καλύτερες μουσικές του Τόμας, υποψήφιος επίσης για Όσκαρ. Το αλμπουμ δεν έχει κυκλοφορήσει ποτέ στην Ελλάδα
LITTLE WOMEN (1994) Το γνωστό μυθιστόρημα της Λουίζα Μει Άλκοτ διασκευασμένο στο σινεμά από την Τζίλιαν Αμρστρονγκ με τις Γουινονα Ραιντερ, Κιρστεν Ντανστ, Κλαιρ Ντεινς. Κλασσικό ύφος μουσικής και υποψήφιος για Όσκαρ μουσικής (Το 1994 ο Νιούμαν ήταν υποψήφιος εις διπλούν αλλά δεν κέρδισε)

MAD CITY (1997) - Μια λαμπρή συνεργασία του Νιούμαν με τον δικό μας Κώστα Γαβρά, εδώ η μουσική έχει πιο μοντέρνα υφή
OSCAR AND LUCINDA (1997) - Άλλη μια συνεργηασία του Τόμας με την Αυστραλή Τζίλιαν Αρμστρονγκ. Κλασσικό 'υφος για άλλη μια φορά. Γενικά ο Νιούμαν μεταμορφώνεται με φοβερή ευκολία από μοντέρνο σε κλασικό συνθέτη
AMERICAN BEAUTY (1999) - Από τις καλύτερες δουλειές του επίσης για το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Σαμ Μέντες στο σινεμά. Χρησιμοποιώντας στον ήχο ινδιάνικο κανονάκι, γιουκαλίλι, διάφορα εναλλακτικά κρουστά
(κιμ κιμ, bird calls, tablas). Υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα, BAFTA, Γκράμι(κέρδισε κιόλας), Όσκαρ. Η μεγαλύτερη επιτυχία του Νιούμαν
IN THE BEDROOM (2001) - Ανάμεσα στην ιδιαίτερη μουσική του Νιούμαν με τις περίεργες μελωδίες βιολιών ξεχωρίζουν κάποια χορωδιακά μέρη στα σέρβικα. Σκηνοθεσία- σενάριο Τοντ Φιλντ, οσκαρικές ερμηνείες Σισσυ Σπεισεκ, Τομ Γουιλκινσον, Μαρίσα Τομεϊ
ROAD TO PERDITION (2002) - Η δεύτερη συνεργασία Μέντες και Νιούμαν σε μια νεο-νουαρ ταινία και φυσικά ανάλογο μουσικό ύφος χωρίς να ξεφεύγει ο συνθέτης από την ατμοσφαιρική μελαγχολία του. Για 6η φορά υποψήφιος για Όσκαρ.

FINDING NEMO (2003) - Μουσική για το γνωστό καρτούν. Υποψήφιος για Όσκαρ μουσικής
ANGELS IN AMERICA (2003) - Από τις τηλεοπτικές μουσικές εμφανίσεις του Νιούμαν που ξεχωρίζουν. Σε σκηνοθεσία Μαικ Νικολς (Ο Πρωτάρης, Εξ επαφής), σενάριο Τονι Κουσνερ (Μόναχο) και ερμηνείες Μεριλ Στρηπ, ΑΛ Πατσίνο, Έμμα Τόμσον.
SIX FEET UNDER (2002-2005) - Το "Γραφείο κηδείων Φισερ" άλλη μια ωραία τηλεοπτική εργασία του Νιούμαν. Σενάριο του Άλαν Μπολ (Όσκαρ σεναρίου για το Αμερικαν Μπιούτι). ΕΜΜΥ μουσικής για τον Νιούμαν

LEMONY SNICKET (2005) - Μεταξύ καρτούν και Χάρρυ Πόττερ ο Νιούμαν κερδίζει άλλη μια υποψηφιότητα για Όσκαρ

JARHEAD (2006) - Με καθαρά μοντέρνο ύφος στον ήχο του ο Νιούμαν χειρίζεται την ιστορία του Μέντες με τους Αμερικάνους φαντάρους στη Μέση Ανατολή καταπληκτικά
LITTLE CHILDREN (2006) - Άλλη μια συνεργασία με τον Τοντ Φιλντ και ίσως η Ακαδημία θα έπρεπε να προτείνει τον Νιούμαν για αυτή την μουσική δημιουργία του και όχι για τον "Καλό Γερμανό"

GOOD GERMAN (2006) - Άλλο ένα νεονουάρ σάουντρακ για αυτή την ασπρόμαυρη ταινία του Στηβεν Σόντερμπεργκ. 8η υποψηφιότητα Όσκαρ για τον Νιούμαν

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΡΕΙΣ ΛΙΣΤΕΣ

Ο Ιρλανδός του Μ. Σκορτσέζε είναι η ταινία της χρονιάς για το National Board of Review

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)