STAR WARS: ΣΤΟ ΠΑΡΤΥ ΓΕΝΝΕ8ΛΙΩΝ ΤΟΥ R2-D2



Ένα έπος επιστημονικής φαντασίας και όχι μόνο. Στο απέραντο σύμπαν της κινηματογραφικής φαντασίας το STAR WARS αποτελεί μοναδική περίπτωση. Η ιστορία ξεκίνησε από τον Τζορτζ Λουκας που μαζί με μια δημιουργική ομάδα κατάφερε να φτιάξει μια πραγματική μυθολογία από ταινίες, βιβλία και άλλα καλλιτεχνικά επιτεύγματα. 25 Μάιου 1977. Στο ημερολογιο των φίλων του ΠΟΛΕΜΟΥ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ ήταν η πρώτη μέρα μιας περιπέτειας που κρατάει 30 χρόνια. Και για όποιον είχε γενέθλια την περασμένη Παρασκευή 25 Μαιου Χρόνια του Πολλά αλλά να ξέρει ότι γεννήθηκε μαζί του και ένα μοντέρνο έπος. Αυτό του ΠΟΛΕΜΟΥ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ...

MAY THE FORCE BE WITH YOU


Η ιστορία μας εξελίσσεται πριν από πάρα πολύ καιρό σε ένα γαλαξία πολύ μακριά από εδώ...Το 1973 και ενώ ο Λούκας απολαμβάνει τον ανέλπιστο θρίαμβο του «Αμερικαν Γκραφίτι» αρχίζει να ασχολείται με το σενάριο ενός διαστημικού παραμυθιού. Οι επιρροές σε αυτό το εγχείρημα είναι πάρα πολλές. Ο Φλας Γκορντον, ο Πλανήτης των πίθηκων, η Μετροπολις του Φριτς Λανγκ, Ο Θριάμβος της θέλησης της Ριφενσταλ, το Μπεν Χουρ, κ.α. Πέρα από τα σενάριο το οποίο ο Λούκας επέμενε ότι το δούλεψε με βάση τους μικρούς ηλικίας θεατές, δούλεψε για αρκετό καιρό πάνω στα εφέ της ιστορίας του. Σήμερα βέβαια όλα αυτά είναι ξεπερασμένα για το Χολυγουντ όμως το 1977 όταν πρωτοβγήκε η ταινία αποτέλεσαν μια επανάσταση στο χώρο της επιστημονικής φαντασίας.

Το τόλμημα του Λούκας άνοιξε μια νέα εποχή για τον κινηματογράφο γεννώντας τα γνωστά μας μπλοκμπαστερ. Το λεγόμενο και ως κινηματογραφικό φρατσαϊζιν υπήρξε η αρχή μιας νέας εποχής με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο. Το 2002 το περιοδικό ΦΟΡΜΠΣ χαρακτήρισε αυτό το φραντσαιζιν "γαλαξιακό" αφού τα κέρδη του Λουκας από όλη αυτή την πανέξυπνη διαχείρηση της ιδέας του ξεπερνάνε τα 20 δις δολάρια κάνοντας τις 6 ταινίες του STAR WARS μια από τις πιο πετυχημένες ομάδες ταινιών παγκοσμίως

Το 1977 ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ κερδίζει λεφτά, θετικές κριτικές και 6 Όσκαρ. Ακολουθεί το 1980 η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΑΝΤΕΠΙΘΕΤΑΙ και το 1983 Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΤΖΕΝΤΑΙ. Ο Λούκας είχε την πρόθεση να αναπτύξει την ιστορία του σε 6 9 ή ακόμα και 12 ταινίες μυθοπλασίας. Έχοντας μια απόσταση πλέον από το υλικό τελικά αποφασίζει να ασχοληθεί με το πρικουελ της ιστορίας του δηλαδή με τους ήρωες και τα γεγονότα που οδήγησαν στον πόλεμο των άστρων. Έτσι το 1999 γυρίζει την Αόρατη απειλή, το 2002 την Επίθεση των Κλώνων και το 2005 την Εκδίκηση των ΣΙθ.

Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΗΜΙΣΥ ΤΟΥ ΠΑΝΤΟΣ...

"Ο ήχος και η μουσική είναι το ήμισυ του παντός σε μια κινηματογραφική ταινία". Αυτό αναφέρει ο Λούκας δείχνοντας να γνωρίζει καλά τη λειτουργία των ήχων σε μια ταινία. Η μουσική και για τις 6 ταινίες του Πόλεμου των Άστρων γράφτηκε από τον Τζον Ουιλιαμς. Ίσως ο σπουδαιότερος συνθέτης που διαθέτει αυτή τη στιγμή το Χολυγουντ (γενικώς η Αμερική τα τελευταία 30 χρόνια).


Η πρόθεση του Λουκας ήταν να υπάρχει έντονη παρουσία μουσικής και μάλίστα από μια μεγάλη ορχήστρα με λαιτμοτιφ για κάθε βασικό χαρακτήρα και κάθε ανατροπή που σημειώνεται στην ταινία. Μουσική που σίγουρα θα προσεγγίζει σε ύφος τις όπερες του Βαγκνερ. Για αυτό και ο Λούκας συνομιλώντας με τον Ουλιαμς για το τι είδους μουσική ήθελε άκουγε στη διάρκεια των συζητήσεων με τον σύνθετη του κομμάτια από την ρομαντική εποχή της κλασσικής μουσικής. Με αυτό τον τρόπο η καθοδήγηση γινόταν με σίγουρο τρόπο προς τη σωστή κατεύθυνση και πράγματι αν ακούσετε το σκορ σίγουρα θα αναγνωρίσετε διάσπαρτα πολλές τέτοιες επιρροές.

Η μουσική του Ουλιαμς για τον ΠΟΛΕΜΟ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ έθεσε νέα δεδομένα στην σύνθεση μουσικής για αυτή την ομάδα ταινιών (επιστημονικής φαντασίας ή απλά τα φουτουριστικά κινηματογραφικά παραμύθια του Χόλυγουντ). Έχοντας στην παλέτα ηχοχρώματα από τους Ρομαντικούς συνθέτες και ανακατέυοντας αυτό το ύφος με την προσωπική έκφραση του Ουλιαμς. Στην πραγματικότητα ο Ουλιαμς είχε πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού του την ταινία του Κιουμπρικ "2001: Η οδύσσεια του διαστήματος" και τις αναφορές της κλασσικής μουσικής που επέλεξε ο σπουδαίος Βρετανός δημιουργός αντί της αυθεντικής πρωτότυπης μουσικής που του είχε συνθέσει ο Αλεξ Νορθ. Έτσι το βαγκνερικό ύφος συναντάται ηχητικά με τον Στραους και άλλους αντίστοιχους συνθέτες. Παρότι ο Ουλιαμς είχε ήδη αρχίσει να γίνεται ευρύτερα γνωστός μέσα από την δουλειά του για το σινεμά (με ταινίες όπως "Το ναυάγιο του Ποσειδώνα" και "Στα σαγόνια του καρχαρία") και είχε κερδίσει ήδη και Όσκαρ η ενασχοληση του με τον ΠΟΛΕΜΟ απογείωσε την καριέρα του στα αστρα.

Για την Αμερική η πρώτη τριλογία του STAR WARS άνοιξε μια νέα εποχή. Μετά το ηχηρό σκαμπίλι του Βιετνάμ, την οικονομική δυσπραγία των μεγάλων στούντιο που είχαν κλείσει σταδιακά με τις ακριβές παραγωγές μετά την καταβαράθρωση της ΚΛΕΟΠΑΤΡΑΣ (και όχι μόνο για αυτό), η αμερικάνικη κοινωνία πέρασε μια κρίση εσωστρέφειας. Αποτυπώνεται και στο σινεμά αυτό αφού τη δεκαετία του '70 βγαίνει προς τα έξω μια νέα γενιά σκηνοθετών με προσωπικό και ανεξάρτητο ύφος (Ντε Πάλμα, Σπηλμπεργκ, Κόπολα, Σκορτσέζε, Λούκας). Οι άνθρωποι αυτοί ξεκίνησαν τη δική τους αμφισβητηση στο κατεστημένο της εποχής όμως γρήγορα αφομοιώθηκαν επιβάλλοντας βέβαια και τους δικούς τους κανόνες στο παιχνίδι. Δεν είναι τυχαίο ότι η ομάδα αυτή σήμερα θεωρείται ως ο αφρός που καθορίζει κινήσεις και τάσεις στο Χολυγουντ (πλην Ντε Πάλμα). Ο Πόλεμος των Αστρων ήταν η πρώτη ακριβή ταινία που ξαναέβαλε τα στούντιο στο παιχνίδι. Η Αμερική ξαναζούσε μέρες διαστημικής τρέλλας ( τα διαστημικά προγράμματα της ΝΑΣΑ είχαν παγώσει εξαιτίας του Βιετναμ κυρίως) μετά το θρίαμβο του 1969.

Η ιστορία του Πολεμου των Αστρων όπως είπαμε έιναι ένα παραμύθι για μικρούς και μεγάλους. Ένα παραμύθι με καλούς και κακούς. Ιππότες, ωραίες πριγκήπισσες, τυχοδιώκτες, τεχνολογικά γκατζετς σε ρόλο Σαντσο Παντσα. Δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία κατά την ώρα της θέασης ποιος τελικά θα επικρατήσει στο τέλος. Η μάχη με τα φωτόσπαθα του Λουκ και του Αυτοκράτορα μπορεί να χαρίζει αγωνία όλοι όμως γνωρίζουμε τι θα γίνει στο τέλος. Κι όμως είναι μια γοητευτική φουτουριστική περιπλάνηση πλούσια σε εικόνες χωρίς βαθιά νοήματα αλλά με εντυπωσιακές στιγμές. Εν έτει 2007 ίσως αυτή η ίδεα να έχει προχωρήσει πολλά βήματα μπροστά χάρη στον Άρχοντα των δαχτυλιδιών ή το ΜΑΤΡΙΞ, ιστορίες που ξεπερνάνε σε εντυπωσιασμό και συγκίνηση τον Λουκ και την παρέα του. Το αντίγραφο μπορεί να ξεπεράσει το αυθεντικό όμως το πρώτοτυπο είναι πάντα εδώ για να μας θυμίζει την μαγεία και τη δύναμη του σινεμά. May the force be with you...

Σχόλια

Ο χρήστης Lord_Mastihas είπε…
Απλά θα προσθέσω οτι σε αυτή την υπέροχη ιστορία φαντασίας διέκρινα και πολιτικά μηνύματα..Υπομονή ως το 2008 , έστω και animated (http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars:_The_Clone_Wars_%28TV_series%29)
Ο χρήστης igkros είπε…
@lord_mastihas

Welcome!

Όπως ίσως πρόσεξες στο κείμενο σημειώνω πως ανάμεσα στις αναφορές του Λούκας ήταν Ο Θρίαμβος της Θέλησης της Ριφενσταλ, μια απόλυτα..."ψυχαγωγική" ταινία εθνικοσοσιαλιστικού περιεχομένου.

Και όπως λέει ο Κώστας Γαβράς ο κινηματογράφος είναι κατεξοχήν πολιτική τέχνη. Είτε μιλάμε για φαρσα του Τζιμ Καρει είτε για το "Σε βλέπω" και το "Scream" είτε για τον Πόλεμο των Άστρων.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΡΕΙΣ ΛΙΣΤΕΣ

Ο Ιρλανδός του Μ. Σκορτσέζε είναι η ταινία της χρονιάς για το National Board of Review

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)