Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο Netflix και η Ευνοούμενη των 91ων Όσκαρ



 Η χτεσινή πρέπει να ήταν μια από τις πιο όμορφες μέρες : Ένας Έλληνας στην κορυφή του (κινηματογραφικού) κόσμου. 


Για να ευλογήσουμε τα γένια μας το είχαμε γράψει πριν μερικές μέρες στις δικές μας προβλέψεις στην Παράλλαξη: Αν όλα πάνε καλά η Ευνοούμενη του Λάνθιμου θα γίνει η Ευνοούμενη των Όσκαρ. Και έτσι έγινε! Ο Γιώργος Λάνθιμος φιγουράρει με διπλή υποψηφιότητα στις κατηγορίες σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας γράφει ιστορία - στα χνάρια του Κώστα Γαβρά και του Μιχάλη Κακογιάννη - καθώς γίνεται ο πρώτος Έλληνας σκηνοθέτης του οποίου ταινία κερδίζει 10 υποψηφιότητες και μάλιστα είναι το ατόφιο φαβορί των φετινών Όσκαρ (δίπλα στη Roma του Κουαρόν).

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό καθώς ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, ο μοντέρ της Ευνοούμενης γίνεται ο πρώτος Έλληνας που προτείνεται στην κατηγορία του μοντάζ. Με 80 credits στο ενεργητικό του από την δεκαετία του ΄80, καθώς έχει μοντάρει ταινίες των Τσιώλη, Πανουσόπουλου, Μπλουλμέτη, Γραμματικού, Τσαγγάρη, κλπ, και μια σταθερή επαφή με τον Λάνθιμο από την αρχή της καριέρας του Έλληνα δημιουργού, ο Μαυροψαρίδης δίκαια φτάνει σε αυτή την διάκριση και ευχόμαστε ολόψυχα να κερδίσει και το Όσκαρ (είναι άλλωστε και το φαβορί της κατηγορίας). Στις υποψηφιότητες της ταινίας αξίζει να αναφέρουμε την Ολίβια Κόλμαν (στον Α΄γυναίκειο ρόλο) που θα δώσει πραγματική μάχη έναντι της Γκλεν Κλοουζ αλλά και την διπλή παρουσία στον β γυναικείο ρόλο με τις Ρεϊτσελ Βαϊς και Έμμα Στοούν να είναι, όπως αναμενόταν, υποψήφιες. Διπλή παρουσία στα Όσκαρ εξασφαλίζει και η ενδυματολόγος της Ευνοούμενης, η υπέροχη Σάντυ Πάουελ (υποψήφια στο παρελθόν 14 φορές εκ των οποίων τρεις μάλιστα και βραβευμένη), που προτάθηκε και για την εργασία της στην ταινία του Λάνθιμου αλλά και για την Μαίρη Πόπινς.



Όμως και η Roma του Αλφόνσο Κουαρόν κατάφερε να επιβεβαιώσει σε αρκετές περιπτώσεις αυτά που λέγαμε : φαβορί η ταινία (που επίσης μετράει 10 υποψηφιότητες), αποτελεί μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις ξενόγλωσσων ταινιών που ξεπερνάει το όριο της κατηγορίας της ξενόγλωσσης ταινίας και προτείνεται σε ακόμα 9 κατηγορίες (ανάμεσα στις οποίες για ταινία, σενάριο, φωτογραφία, ήχο). Για την ιστορία είναι μόλις η 10η ταινία που το επιτυγχάνει (η 1η ήταν το Ζ του Κώστα Γαβρά) και μάλιστα είναι η ξενόγλωσση ταινία που έχει και τις περισσότερες οσκαρικές υποψηφιότητες (μαζί με το Τίγρης και Δράκος του Ανγκ Λι). Μάλιστα ο ίδιος ο δημιουργός της ο Κουαρόν θα έχει την ευκαιρία να μαζέψει 5 διαφορετικά Όσκαρ ως υποψήφιος σε 5 διαφορετικές κατηγορίες (παραγωγή, σκηνοθεσία, σενάριο, φωτογραφία, Ξενόγλωσση ταινία). Στα συν της ταινίας η (αυτονόητη) παρουσία των δύο πρωταγωνιστριών της στα ερμηνευτικά Όσκαρ: η Γιαλίτζα Απαρίσιο (η πρώτη Μεξικάνα ιθαγενής που φτάνει μέχρι την λάμψη των Όσκαρ) και η Μαρίνα ντε Ταβίρα ανέτρεψαν τα προγνωστικά και τις αντίστοιχες λίστες του Σωματείου Ηθοποιών βγάζοντας εκτός γιορτής την Έμιλι Μπλαντ (που στα SAG έχει διπλή παρουσία σε Α΄και Β΄γυναικείο ρόλο και η απουσία της από τα Όσκαρ βγάζει μάτι) και την Μαργκότ Ρόμπι (για την ερμηνεία της στην Mary Queen of Scots). Μόνο τρωτό σημείο της Roma (εκεί που υπερέχει η Ευνοούμενη του Λάνθιμου χάρη στην παρουσία του Μαυροψαρίδη) η εκκωφαντική απουσία της από την κατηγορία του μοντάζ. Παρ’ όλα αυτά το Netflix, όπως φαίνεται, δούλεψε αρκετά αποτελεσματικά και απολαμβάνει μια τεράστια νίκη αφού κατάφερε να προωθήσει τόσο τη Roma όσο και τη Μπαλάντα του Μπάστερ Σκράγκς, τη νέα ταινία των Κοέν (με τρεις υποψηφιότητες στις κατηγορίες του σεναρίου, κουστουμιών, τραγουδιού), που επίσης αποτελεί παραγωγή της τηλεοπτικής πλατφόρμας και είχε κερδίσει θετικά σχόλια τόσο στη Βενετία όσο και στην διανομή της κινηματογραφικά και τηλεοπτικά.

Στα περίεργα της σχέσης μεταξύ των δύο ταινιών ίσως αξίζει να επισημάνουμε κάποια στοιχεία της κοινής διαδρομής τους από την πρεμιέρα τους μέχρι και σήμερα. Η πρώτη προβολή τους έγινε στο Φεστιβάλ της Βενετίας τον Σεπτέμβριο του 2018, εκεί όπου διακρίθηκαν μάλιστα κερδίζοντας τα δύο μεγάλα βραβεία της διοργάνωσης (Χρυσό Λιοντάρι η Roma, το Μέγα Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής η Ευνοούμενη). Η πρεμιέρα τους στις ΗΠΑ έγινε επίσης το ίδιο διάστημα (20-21 Νοεμβρίου 2018). Φτάνοντας στα φετινά Όσκαρ οι δύο ταινίες μοιράζονται τον τίτλο του φαβορί με 10 υποψηφιότητες έκαστη.

Στους υπόλοιπους συμμετέχοντες το Ένα Άστερι Γεννιέται του Μπράντλεϊ Κούπερ επίσης αγκαλιάστηκε από την Ακαδημία. Κέρδισε 8 υποψηφιότητες ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζουν οι ερμηνευτικές παρουσίες των Κούπερ και Lady Gaga. Ωστόσο η ταινία απουσιάζει από την κατηγορία σκηνοθεσίας (βάζοντας φρένο στην υπερεκτιμημένη πορεία του... auteur Κούπερ) με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό για την οσκαρική πορεία της. Με 8 προτάσεις το παρόν θα δώσει και το Vice, αξιοπρόσεκτος αντίπαλος για Λάνθιμο και Κουαρόν σε κάποιες περιπτώσεις, καθώς βρίσκεται μέσα σε όλες τις μεγάλες κατηγορίες (ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, μοντάζ και στα ερμηνευτικά για τις παρουσίες του πρωταγωνιστικού ντουέτου Κρίστιαν Μπεϊλ και Εϊμι Άνταμς).

Ικανοποιημένος πρέπει να νιώθει και ο Σπαϊκ Λι, που μετά το τιμητικό Όσκαρ που κέρδισε το 2015, είναι και πάλι εδώ για να πανηγυρίσει την πρώτη του υποψηφιότητα στην κατηγορία της σκηνοθεσίας για την Παρείσφρηση, που συγκέντρωσε 6 υποψηφιότητες. Μάλιστα ο Λι είναι προτεινόμενος επίσης για το σενάριο αλλά και ως παραγωγός (καλύτερη ταινία) άρα έχει συνολικά τρεις υποψηφιότητες. Και η Παρείσφρηση θεωρείται ένας σοβαρός αντίπαλος και μάλιστα όπως και το Vice, διαθέτει το υπόβαθρο να αποτελέσει ένα έξοχο σχόλιο – κριτική (antiTrump statement) για την σημερινή κυβέρνηση των ΗΠΑ. Με αυτή την προοπτική ίσως μια εκ των δύο ταινιών θα μπορούσαν «να κάνουν τη ζημιά» κλέβοντας το Όσκαρ καλύτερης ταινίας καθώς η Ακαδημία έχει δοκιμάσει κάτι αντίστοιχο και στο παρελθόν με τις επιλογές της. Πρακτικά πάντως η Παρείσφρηση αξίζει προσοχής καθώς είναι η μοναδική ταινία (σε σχέση με την Roma, την Ευνοούμενη και το Vice) που έχει κερδίσει υποψηφιότητες στα βαριά χαρτιά των σωματειακών βραβείων (PGA, DGA, SAG ensemble) ενώ στα Όσκαρ δίνει το παρόν στις κατηγορίες καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, μοντάζ και στον β΄ανδρικό για τον Άνταμ ΝτραΊβερ (με μόνη απώλεια τον Ά ανδρικό).

Στους θριαμβευτές των φετινών υποψηφιοτήτων και ο Black Panther της Marvel που γίνεται η πρώτη ταινία σουπερ ήρωα που κερδίζει τόσες πολλές (7) υποψηφιότητες (κυρίως σε τεχνικές κατηγορίες) αλλά και στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας της χρονιάς.

 Όσο για το Πράσινο Βιβλίο του Πήτερ Φαρέλι παρά την επιμέρους εκτίμηση που μπορεί να κερδίζει χάρη στην ωραία ιστορία της και τις ερμηνείες των Βίγκο Μόρτενσεν και Μαχερσάλα Αλί (αυτές είναι και οι πιο δυνατές οσκαρικές υποψηφιότητες της ταινίας) η περιορισμένη παρουσία της στις λίστες της Ακαδημίας και η απουσία της από την σκηνοθεσία (ο Φαρέλι φαίνεται πως πληρώνει το τίμημα των όσων λέγονται για το κινηματογραφικό παρελθόν του στην κωμωδία) αποδυναμώνει αρκετά την δυναμική του στα Όσκαρ. Το ίδιο πρέπει να ισχύει και για το Bohemian Rhapsody (του Μπραϊαν Σίνγκερ) που επίσης περιορίζεται σε 5 κατηγορίες, με πιο δυνατή ίσως την ερμηνευτική παρουσία του Ραμί Μάλεκ στον Ά ανδρικό ρόλο. Η επιλογή πάντως της Ακαδημίας να επιλέξει την ταινία για τις επιμέρους αρετές της στο μοντάζ, τον ήχο και να την τιμήσει ως μια από τις ταινίες της χρονιάς δηλώνει αρκετά.

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες ταινίες αξίζει σίγουρα μια αναφορά στην τριπλή λαμπρή παρουσία του Ψυχρού Πολέμου του Πάβελ Παβλικόφσκι στους φετινούς υποψήφιους. Είχαμε επίσης επισημάνει την θερμή υποδοχή της ταινίας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού ενώ τις τελευταίες μέρες οι εκτιμήσεις για την οσκαρική παρουσία της ταινίας ξεπερνούσε τον απόηχο μιας ξενόγλωσσης ταινίας (όπως συμβαίνει και με το Roma). Έτσι δικαίως βρίσκεται υποψήφια για την υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία του Λούκας Ζαλ αλλά και στην πέντάδα της σκηνοθεσίας, ένα γενναίο άνοιγμα της Ακαδημίας, που όπως φαίνεται τρέφει ιδιαίτερη εκτίμηση στον Παβλικόφσκι και στην δουλειά του. Ίσως οι μόνες μεγάλες αδικίες των υποψηφιοτήτων να είναι η απόλυτη απουσία του Crazy Rich Asians – μια κωμωδία θα χωρούσε στην short list των ταινιών της χρονιάς – αλλά και η περιορισμένη εμβέλεια του First Man του Ντέμιαν Σαζέλ (το οποίου η απουσία είναι εμφανής τόσο στον Α΄ανδρικό για την ερμηνεία του Ραϊαν Γκόσλινγκ όσο και στη μουσική για την υπέροχη εργασία του Τζάστιν Χάρβιτς, που υπογράφει ένα από τα καλύτερα score της χρονιάς που έφυγε).

Η απονομή των 91ων βραβείων Όσκαρ θα πραγματοποιηθεί στις 24 Φεβρουαρίου 2019 στο Dolby Theater του Λος Άντζελες. Χωρίς κάποιον οικοδεσπότη ή οικοδέσποινα αλλά λίγη σημασία έχει κάτι τέτοιο. Με τον Γιώργο Λάνθιμο να φιγουράρει στα φαβορί της βραδιάς το ξενύχτι είναι δεδομένο!

το κείμενο δημοσιεύτηκε στο Parallaximag.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)

ΟΙ 100 ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΝΙΚΑ

ΑΡΜΑΝΤ ΑΜΑΡ - Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ