Η Τέλεια Ομορφιά (La grande bellezza / The Great Beauty)


Η Τέλεια Ομορφιά (La grande bellezza / The Great Beauty) **** (4/5)
Δράμα/ Κωμωδία, 2013, Ιταλία/Γαλλία, 142 λεπτά



Σκηνοθεσία: Πάολο Σορεντίνο

Πρωταγωνιστούν: Τόνι Σερβίλο, Κάρλο Βερντόνε, Σαμπρίνα Φερίλι

Μια καλή ταινία συνήθως σου κλείνει το μάτι απο τα πρώτα λεπτά. Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με την Τέλεια Ομορφιά, τη νέα ταινία του Πάολο Σορεντίνο. Στην πρώτη σκηνή ένας Γιαπωνέζος τουρίστας καταρρέει υπό το βάρος της αιώνιας γοητείας της Ρώμης. Στην δεύτερη ένας αδιόρθωτος μπον βιβέρ, ο Τζεπ Γκαμπαρντέλα, γιορτάζει με τον πλέον εκκωφαντικό τρόπο τα γεννέθλια του στα οποία παρεβρίσκεται το σύνολο της κοσμικής Ρώμης. Άλλοτε γκροτέσκες και άλλοτε γοητευτικές γυναικείες φιγούρες παρελαύνουν απο τον φακό για να μαγνητίσουν το βλέμμα μας σε συνδυασμό με την γοητεία της Ρώμης στο παρόν. Και μέσα σε όλα η υπαρξιακή αναζήτηση του Τζεπ, ο οποίος φτάνοντας στα 60φεύγα ξέρει ότι ο χρόνος δεν μπορεί να περιμένει και δεν μπορεί να σπαταλάει κάθε στιγμή με την ίδια αλαζονία που είχε στη νιότη του.

Ποια είναι όμως αυτή η ομορφιά που ψάχνει; Γιατί σκέφτεται να ξαναγυρίσει στην συγγραφή; Γιατί το μυαλό του ξαναγυρίζει σε εκείνο το νεανικό έρωτα και δεν καλύπτει το κενό του με μια απο τις γοητευτικές γυναίκες που γεμίζουν το κρεβάτι του; Και τελικά η αληθινή ομορφιά είναι κάτι απτό ή μήπως κάτι μεταφυσικό και εν τέλει ανύπαρκτο;

Όπως και στις προηγούμενες δύο ταινέις του, το πολιτικό Il Divo αλλά και το υπαρξιακά κωμικό This must be the place, ο Σορεντίνο ζωγραφίζει το κινηματογραφικό κάδρο του με έναν εκφραστικό συνδυασμό χρωμάτων και καταστάσεων. Η αφηγηματική πλοκή του είναι αφοπλιστικά λεπτομερής, το πάθος για τη ζωή έστω κι αν σε κάποιες στιγμές γίνεται με σαρκασμό ξεχειλίζει σε κάθε πλάνο της ταινίας.

Πάνω απ' όλα όμως ο Σορεντίνο δημιουργεί ένα εικαστικό, κινηματογραφικό, μουσικό, διαλεκτικό σύνολο, μια αληθινή πανδαισία που τιμάει με σεβασμό όχι μόνο την γοητεία της Ρώμης αλλά πολύ περισσότερο ένα κομμάτι της μυθολογίας του ιταλικού κινηματογράφου. Ο Φεντερίκο Φελίνι κρύβεται παντού σε κάθε γωνιά της ταινίας: η κοσμική μπουρζουαζία της Ντόλτσε Βίτα, οι χυμώδεις Ιταλιάνες της Πόλης των Γυναικών, η ίδια η Ρώμη και ο σαρκασμός για το κοινωνικό στάτους του παρόντος, η καθολική εκκλησία και τελικά ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι του 8 1/2 που ο Τόνι Σερβίλο, πέρα απο την υπεροχη ερμηνεία του αποκαθιστά επάξια το μεταμοντέρνο είδωλο του. Και όχι μόνο αυτό αλλά ο Σορεντίνο κλείνει παιχνιδιάρικα το μάτι στη Νύχτα του Αντονιόνι, στην ιντελεκτουέλ Ταράτσα του Ετόρε Σκόλα και τόσες άλλες εικόνες του ιταλικού σινεμά. Δεν θα προλάβαινα να τα γράψω όλα σε πέντε αράδες και ίσως δεν αξίζει κιόλας. Γιατί η Τέλεια Ομορφιά είναι μια γοητευτική κινηματογραφική εμπειρία που ζητάει να την προσέξουμε ξανά και ξανά.  


  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΡΕΙΣ ΛΙΣΤΕΣ

Ο Ιρλανδός του Μ. Σκορτσέζε είναι η ταινία της χρονιάς για το National Board of Review

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)