ΜΙΑ ΦΩΝΗ ΑΠΟ ΧΤΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΜΕΧΡΙ ΑΥΡΙΟ

- Μα είναι τραγούδια αυτά?
- Γιατί βρε γιαγιά τι έχουν τα σημερινά τραγούδια?
- Τίποτα απολύτως. Αυτό είναι που με τρελαίνει.
- Καλά θα κάνεις να προσέχεις την υγεία σου και άστα αυτά.
- Κι όμως υπήρχε μια εποχή που ο κόσμος ήξερε να ακούει και να απολαμβάνει την μουσική χωρίς ουραγκοτάγκους.
- Γιαγιούλα μου νιώθω ότι είσαι υπερβολική.
- Είμαι μαθημένη από τα κύματα της ζωής που ξέρουν πιο καλά τι είναι σωστό και τι όχι. Και για να σου δείξω αν έχω δίκιο ή άδικο θα σου θυμίσω μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα που θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω. Θα σου θυμίσω μια φωνή που τουλάχιστον εμείς οι παλιοί όποτε την θυμόμαστε ανατριχιάζουμε. Με ένα από αυτά τα τραγούδια γνώρισα και τον παππού σου. Την προκοπή μας βέβαια χάσαμε από τότε αλλά τουλάχιστον μας έμειναν αυτά τα τραγούδια και η μυρωδία τους.

- Και ποια είναι αυτή η φωνή γιαγιά?
- Θέλει και ερώτημα? Η Σοφία Βέμπο...

ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΑΙΔΙΑ

Διστάζω πολύ να μιλήσω για την σημερινή πρωταγωνίστρια της εκπομπής. Ο λόγος απλός. Δεν την έζησα καθόλου. Το ραδιόφωνο κάπου κάπου την θυμάται. Έχει συνδέσει το όνομα της με ένα έπος, με μια ιστορική συγκυρία 67 χρόνια πριν και αυτό κάνει την διαφορά. Με ένα έπος την γνώρισα και εγώ. Στο σχολείο, στη μακρά καριέρα μου στο εκπαιδευτικό σύστημα ως μαθητής ακούγοντας δασκάλους να μου μιλάνε για την "τραγουδίστρια της νίκης", που έκανε τους Έλληνες τόσο γενναίους απέναντι στον ιταλικό κίνδυνο. Αυτή η επαναλαμβανόμενη παπαγαλία ήταν υπεραρκετή για να τοποθετήσει την ερμηνεύτρια σε ένα σκονισμένο χρονοντούλαπο της μνήμης. Κι όμως τα φαινόμενα απατούν!


ΜΕ ΛΕΝΕ ΒΕΜΠΟ

Έφη Μπέμπο. Ή αν προτιμάτε Σοφία Βέμπο. Αυτό ήταν το πραγματικό ονομα της τραγουδίστριας που άλλαξε την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Κι αυτό δεν είναι καθόλου υπερβολή και θα το δούμε στη συνέχεια. Η ζωή της Σοφίας Βέμπο ήταν πολυτάραχη, όπως και η ιστορία της Ελλάδας εκείνη την εποχή. Γεννημένη το 1910 στον Ελλήσποντο, έζησε δύο πολέμους, δύο δικτατορίες, την απελευθέρωση, τον Εμφύλιο και τη Μικρασιατική Καταστροφή, που την έφερε στον Βόλο. Θέλοντας από νωρίς να βγει στη βιοπάλη, να βοηθήσει την οικογένειά της, βρέθηκε στο καράβι «Κεφαλληνία» με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Στη διαδρομή τραγουδούσε με μια κιθάρα στο κατάστρωμα. Οι ταξιδιώτες ενθουσιάστηκαν, και μαζί τους ένας «ιμπρεσάριος», ο οποίος ύστερα από πολλή προσπάθεια, την έπεισε να βγει στο θέατρο. Τον Οκτώβριο του 1933 εμφανίστηκε για πρώτη φορά στον «Αστέρα» Θεσσαλονίκης -το γνωστό αργότερα «Καφέ Τόττης». Λίγες μέρες αργότερα θα εμφανιζόταν στο Θέατρο «Κεντρικόν» της Αθήνας.

ΕΝΑΣ ΜΥΘΟΣ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ

Μέσα σε μια 5ετία η Βέμπο γίνεται η βασίλισσα της δισκογραφίας και του τραγουδιού. Αυτή η μπάσα φωνή εκτοπίζει τις λετπεπίλεπτες σοπράνο της οπερέτας και φτιάχνει έναν νέο οδικό χάρτη. Το όνομα της κυριαρχεί παντού. Ενώ τα τραγούδια της φλερτάρουν με την αστική τάξη την ίδια ακριβώς στιγμή χωρίς να ξεχνά την καταγωγή ή την ταπεινή οικογένεια της (για τον λόγο αυτό έχασε την ευκαιρία να παντρευτεί στον Βόλο τον πρώτο μεγάλο ερωτά της) κλείνει το μάτι σε εκείνο το κομμάτι του λαού που τρέχει να την χειροκροτήσει μεταμορφωμένο σε δήθεν σε αστικό κοινό. Έτσι την αγκάλιασαν όλοι. Και πως να μην την αγκαλιάσει όταν εντάσσει στο ρεπερτόριο της τραγούδια όπως "Στ' Λαρ'σα βγαιν' ο αυγερινός".

ΚΑΙ ΟΛΑ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΜΕ ΕΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΒΕΜΠΟ...

Μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 30 η δισκογραφία ήταν στα σπάργανα. Ρεμπέτικα, δημοτικά, προσφυγικά λαϊκά, αθηναϊκές καντάδες, οπερέτες είναι το σάουντρακ της εποχής με τις καντάδες και την οπερέτα να έχουν ένα ηθικό και επίσημα αποδεκτό προφίλ. Η δισκογραφική εταιρία ΚΟΛΟΥΜΠΙΑ ξεκινά την πορεία της και την ίδια ακριβώς εποχή η Σοφία Βέμπο εμφανίζεται στο προσκήνιο. Ήταν η βεντέτα που χρειαζόταν η δισκογραφία για να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού. Μια ντίβα που έζησε το τραγούδι και το θέατρο με πάθος. Αντιθέτως θυσίασε την φωνή της τραγουδώντας για αρκετά χρόνια χωρίς μικρόφωνο επί σκηνής. Υπηρέτησε το ελαφρό τραγούδι αλλά αγάπησε και το λαϊκό ερμηνεύοντας μάλιστα αθάνατες επιτυχίες. Έγινε φάρος για πολλούς κατοπινούς μεγάλους τραγουδιστές μας. Από την Σωτηρία Μπέλλου και την Πόλυ Πάνου μέχρι την Αλεξίου και την Μοσχολιού. Όλα αυτά είναι αρκετά για να κρατήσεις την Σοφία Βέμπο σε μια υψηλή θέση στο μυαλό και την καρδιά σου για πάντα. Συν το γεγονός ότι αποτέλεσε την αφορμή για να γνωρίσει η γιαγιά τον παππού και να συνεχίσει η πορεία της οικογένειας...


Υ.Γ. Θα μου ήταν αδύνατον να μην συμπληρώσω ότι η εκπομπή διαμορφώθηκε μουσικά με βασικό άξονα από τη μια την ίδια την Βέμπο και από την άλλη τις πολλές δεύτερες εκτελέσεις που βρήκα ψάχνοντας από φωνές που επίσης αφήνουν το δικό τους στίγμα στο ελληνικό τραγούδι και η Βέμπο έχει επηρεάσει όπως και να το κάνουμε. Αλεξίου, Γαλάνη, Δήμου, Μοσχολιού, Μαρινέλλα(την οποία η Βέμπο λάτρευε να την ακούει στα τραγούδια της), Γιοβάννα, Ευσταθία, κ.α. έχουν τραγουδήσει και έχουν τιμήσει την Βέμπο οπότε θα ήταν αδύνατο να μην έχουν την δική τους παρουσία στον ραδιοφωνικό χρόνο

Σχόλια

Ο χρήστης Μαρω_Κ είπε…
Καλησπέρα.

Μου υποσχέθηκες!!!

Φιλιά
Ο χρήστης igkros είπε…
@Μάρω_Κ

Κάποιος φούρνος γκρεμίστηκε και η Μάρω_Κ άφησε σχόλιο! (γκρίνιες θα πείτε, πάω στοίχημα)

Σας ασπάζομαι αγαπητή!

Υ.Γ.: Τι υποσχέθηκα?
Ο χρήστης Maria Mikro Analogo είπε…
Καλά, είσαι αστέρι στα αφιερώματα! :-)

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΣΤΕΡΕΟ ΝΟΒΑ - ΝΕΑ ΖΩΗ 705 (ΤΟ ΣΑΟΥΝΤΡΑΚ ΜΙΑΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΞΑΝΑΕΡΘΕΙ ΠΟΤΕ)

ΟΙ 100 ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΝΙΚΑ

ΑΡΜΑΝΤ ΑΜΑΡ - Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ